Czy Digital Signage w bankowości będzie technologią jutra?

Rozwiązania Digital Signage to zintegrowane systemy prezentujące różne informacje poprzez nowoczesne środki wizualizacji. Od kilku lat stają się one standardem w wielu obiektach gdzie obsługiwany jest klient detalicznych. Podobnie jest również w Polsce. Takie systemy działają na dworcach, w centrach handlowych, lotniskach, na ulicach miast czy w placówkach bankowych. Popularność ekranów plazmowych i LCD sprawiła, że koszty inwestycji znacznie się zmniejszyły. Kluczowe jest jednak opracowanie i dostarczenie odpowiedniej treści, która będzie prezentowana na ekranach monitorów. Pojawia się też pytanie: jakie są perspektywy rozwoju przed Digital Signage? 

 

Czym jest Digital Signage?

Digital Signage określany jest też skrótem DOOH – Digital out-of-home („cyfrowe wyjście z domu”). Do tej pory w języku polskim nie pojawił się jeszcze dobry odpowiednik tej nazwy.

Rozwiązania tej klasy to zintegrowane systemy składające się z ekranów prezentujących różny zakres informacji oraz oprogramowanie służące do przygotowania i emisji treści. Głównym celem rozwiązań jest przekazanie informacji reklamowych (tzw. content) do określonej grupy odbiorców. Przekazowi reklamowemu towarzyszą najczęściej dodatkowe informacje. Rozwiązania klasy Digital Signage coraz częściej zastępują papierowe broszury, dzięki czemu instytucje mogą obniżać koszty działania. 

Digital Signage w placówce banku Barclays

Można wyróżnić dwa typy systemów – informacyjne i interakcyjne. W pierwszym przypadku klient nie ma wpływu na treść przekazywaną na ekranach urządzeń. W drugim wariancie klient przy użyciu klawiatur, ekranów dotykowych (touch screen), ekranów Multi-touch czy sterując gestami może wyszukiwać i wybierać potrzebne informacje.

 

 

 

Jakie środki stosowane są do przekazywania informacji?

Do najczęściej stosowanych ekranów zaliczają się telewizory, monitory wielkoformatowe, monitory interaktywne, projektory multimedialne i kioski informacyjne. Coraz częściej stosowane są wielkie ekrany czy wręcz całe ściany ekranów dotykowych, z których może korzystać kilka osób jednocześnie.

Kioski informacyjne wyposażane są w dodatkowe ekrany, co sprawia, że sprawdzają się w emisji reklam czy w prezentowaniu informacji o ofercie instytucji. W przypadku banków coraz częściej do tych celów wykorzystywane są też ekrany bankomatów. Dzięki systemom klasy Multi-channel możliwy jest już spójny przekaz informacyjny w bankomatach, wpłatomatach, kioskach i na ekranach LCD.

Częsta zmienność prezentowanych informacji sprawia, że do monitoringu i koordynowania przekazu konieczne jest stosowanie specjalizowanego oprogramowania do zarządzania treścią (ang. Content Management System, CMS). Całość wymaga jeszcze zastosowania szerokopasmowego Internetu. Poniższy film przedstawia flagową placówkę Citibanku w Nowym Jorku wyposażoną m.in. w zaawansowany system Digital Signage.

 

 

 

Analizując współczesne systemy Digital Signage można dojść do wniosku, że technologia nie jest już barierą dla rozwoju tej klasy rozwiązań. Trudniejsze jest zapewnienie właściwego przekazu.

 

Jakie treści prezentowane są na ekranach w placówkach bankowych?

Żeby przedstawiana treść była dla klientów interesująca musi być przede wszystkim atrakcyjna wizualnie. Ma to odniesienie zarówno do obrazów ruchomych jak i statycznych. Kluczowy jest też ciekawy i skuteczny przekaz będący obecnie największym wyzwaniem. Treść musi być aktualna, interesująca, dostosowana do miejsca emisji. Konieczna jest też bieżąca diagnostyka systemu i kontrola czy urządzenia działają prawidłowo oraz czy „content” jest dostosowany do profilu odbiorców. Jak widać zagadnienie nie jest takie proste, jak pozornie mogłoby się wydawać.

Zakres prezentowanych na ekranach informacji można podzielić na dwie kategorie: reklamujące bank oraz ogólne informacje dotyczące gospodarki, polityki, a nawet pogody. Banki najczęściej informują klientów o aktualnej ofercie kredytowej, depozytowej, rachunkach inwestycyjnych. Prezentowane są też aktualne kursy walut czy akcji. Najświeższe wiadomości z dzienników informacyjnych, oprócz funkcji informacyjnej, mają też za zadanie uprzyjemniać klientom czas oczekiwania na obsługę przez personel.

Pojawiają się również pierwsze rozwiązania, które rozpoznają klientów pod względem płci i dostosowują do nich odpowiednie reklamy. Taki system zastosowano na przykład w placówce przyszłości Accenture. Możliwy jest też inny wariant personalizowania informacji. Jeśli klient po wejściu do placówki, zidentyfikuje się kartą NFC lub kartą bankową w urządzeniu samoobsługowym to treść przekazu na ekranach może być dostosowana właśnie do niego. Jest to możliwe też dzięki zastosowaniu CRM analitycznego.

 

Rozwiązania Digital Signage w Polsce i polskich bankach

Oceniając nasz rynek Digital Signage, można stwierdzić, że jest on o kilka lat spóźniony w porównaniu do najbardziej rozwiniętych rynków zagranicznych. Dodatkowo rozwój rynku zastopował  kryzys, który rozpoczął się w 2009 roku. Od 2010 sytuacja się poprawia i pozycja marketingowa tego medium staje się coraz silniejsza. Pojawiają się m.in. pierwsze kampanie realizowane tylko przy użyciu Digital Signage. Niewątpliwie mają na to tego wpływ przykłady z Europy Zachodniej i USA pokazujące, że jest to skuteczne narzędzie marketingowe w walce o klienta.

Wśród polskich banków, które zdecydowały się na szerszą skalę zastosować Digital Signage znajdują się Alior Bank, BZ WBK i banki spółdzielcze. Cześć z banków przeprowadza obecnie testy w wybranych placówkach (np. ING, Credit Agricole). Podstawowa różnica w porównaniu z krajami „rozwiniętymi” to najczęściej liczba ekranów – tam jest to najczęściej kilkanaście lub kilkadziesiąt ekranów, a u nas na ogół jeden bądź dwa. Poniższy film prezentuje jedno z ciekawszych rozwiązań w Polsce wdrożone w placówkach Alior Banku.

 

 

 

Nowości w nośnikach

Obecnie, obok typowych telewizorów, najczęściej stosowane są monitory specjalne dostosowane do instalacji „przemysłowych”. Wszystko wskazuje jednak na to, że czeka nas jeszcze wiele zmian w „przekaźnikach” informacji. Pojawiające się wciąż nowe rozwiązania w technologii ekranów LCD i plazmowych mają też swoje odzwierciedlenie w systemach Digital Signage. Wśród najnowszych propozycji są takie nowinki techniczne jak chociażby ekrany pozwalające oglądać obraz 3D bez okularów. Takie monitory dostarcza np. firma Magnetic 3D specjalizująca się w technologiach 3D stosowanych również w Digital Signage.

 

 

 

Podsumowując

Ekrany prezentujące informacje niewątpliwie czeka jeszcze wiele zmian i trudno sobie wyobrazić jak będą one wyglądać za 10 lat. Perspektywy rozwoju są również przed oprogramowaniem zarządzającym prezentowaną treścią. Nadal istnieje potrzeba tworzenia ciekawej treści, dostosowanej do obszaru emisji i specyfiki tych rozwiązań.

Czy za kilka lat, tak jak w filmie „Raport Mniejszości”, systemy z czytnikami tęczówki oka będą dostosowywały prezentowane informacje do profilu danego klienta odwiedzającego placówkę?  Czas pokaże. Jedno wydaje się pewne – Digital Signage to technologia o dużym potencjale rozwoju.

KOMENTARZE

  1. Dariusz.P. pisze:

    Technologia Digital Signage to technologia przyszłości. Sam reklamuję usługi swojej firmy w ten sposób. Jest to bardzo atrakcyjna forma reklamy. Zainteresowanym tą technologią moge polecic wielkopolska firme TDC Polska

  2. yarothid pisze:

    Ja myślę, że digital signage to przyszłość. Widać aktywność tej technologii w wielu dziedzinach, więc rozwój jest jak najbardziej. Nawet oni http://tdcpolska.pl/rozwiazania-digital-signage/ to mają.

  3. Euzebiusz pisze:

    Świadomy odbiorca oczekuje więcej. Większość z nas świadomie funkcjonuje w technologicznych nowinkach, a digital signage to skuteczna forma dotarcia do potencjalnego Klienta. Tutaj bardzo ciekawy artykuł na ten temat nanovo-blog.pl/.

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii BankowychWspiera nas:

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.