Czy nowatorskie interfejsy dla klientów rozpoczną nową erę w korzystaniu z bankomatów ?

Firmy produkujące bankomaty ciągle poszukują nowych rozwiązań, które uatrakcyjnią klientom operacje dokonywane przy pomocy ich urządzeń.  Przykładami najnowszych osiągnięć są interfejsy dla klientów stworzone przez firmy Nautilus Hyosung oraz Wincor Nixdorf. Sposób korzystania z tych aplikacji i funkcjonalność, którą udostępniają sprawiają, że można je nawet uznać za rozwiązania rozpoczynające nową erę interfejsów. Pojawiają się też inne nowatorskie rozwiązania. Przyjrzyjmy się im bliżej.

 

Interfejs Nautilus Hyosung – czyli bankomat upodobnia się do smartfonu

Aplikacja Nautilus Hyosung została nagrodzona przez forum International iF Design. Organizacja ta od 1953 roku ocenia i nagradza producentów i projektantów różnych produktów z całego świata, Forum wyróżniło aplikację koreańskiego koncernu prestiżową nagrodą iF Communication Design Award na 2012 rok. Jest to pierwszy przypadek, gdy niezależna organizacja iF Design Group przyznała nagrodę firmie specjalizującej się w produkcji bankomatów. Co sprawia, że aplikacja jest tak nowatorska i przełomowa?

Przede wszystkim sposób korzystania z niej bardzo różni się od interfejsów, którymi dzisiaj posługujemy się korzystając z bankomatów. Interfejs użytkownika jest bardzo intuicyjny a wykonywanie transakcji dodatkowo ułatwia duża liczba podpowiedzi i komentarzy. Nawigacja jest zaprojektowana w taki sposób, żeby maksymalnie ułatwić korzystanie z zaawansowanych funkcji nawet tym klientom, którzy dopiero zaczynają używać bankomatów.

W czasie wykonywania operacji do dyspozycji mamy cały ekran, co sprawia, że obsługa bankomatu upodabnia się do obsługi współczesnych smartfonów. Korzystanie z aplikacji ułatwiają między innymi funkcja przeciągnij i upuść (drag and drop). Przy pomocy tej funkcji można na przykład określać nominały banknotów, w jakich ma zostać wypłacona żądana kwota.

Sposób korzystania z interfejsu Nautilusa Hyosunga przedstawia poniższy film.

 

 

Propozycja Wincor Nixdorf – bankomat multifunkcyjny

Wincor Nixdorf projektując swój nowy interfejs dla klientów wyszedł z założenia, że bankomat ma nie tylko zapewniać klientom dostęp do gotówki. Ma również pełnić funkcje terminala multimedialnego zapewniającego dostęp do jak najszerszego zakresu funkcji i informacji. W ten sposób stając się nowym kanałem do sprzedaży usług i komunikowania się z klientem, bankomat ma też bankom zapewnić źródło dodatkowych opłat i prowizji.

Aplikacja poza wypłatą gotówki, wydrukiem potwierdzenia czy złożeniem depozytu umożliwia także wykonanie funkcji, które nie są spotykane w dzisiejszych „tradycyjnych” bankomatach. Klient korzystający z bankomatu ma dyspozycji prawdziwą macierz funkcji.  Może na przykład zapłacić za rachunki, zrobić przelew czy zamówić czeki.

Poza operacjami i transakcjami możliwy jest też dostęp do wielu informacji i danych. Klient może przejrzeć listę dokonanych operacji, sprawdzić wysokość aktualnego oprocentowania lokat i kredytów czy zapoznać się z najnowszą ofertą banku. Może nawet wysłać wiadomość ze znalezionymi informacjami. Dodatkowo klient ma do dyspozycji opcję ustawiania preferencji w jaki sposób i jakie funkcje mają być prezentowane na ekranie bankomatu.

 

Film przedstawiający nowy interfejs Wincor Nixdorf

 

Kiedy będziemy korzystać z nowatorskich aplikacji w naszych bankomatach?

Czy banki w Polsce zdecydują się wkrótce na zastosowanie tak nowatorskich rozwiązań? Jak dotąd bankomaty były traktowane w bardzo konserwatywny sposób. Jest jednak szansa, że tak się stanie. Coraz szybszy rozwój technologii informatycznych i ciągłe dążenia banków do uatrakcyjniania swojej oferty wkrótce mogą zmienić również sposób korzystania z bankomatów.

Dla współczesnych klientów ważna jest funkcjonalność udostępniana przez urządzenia, ale też przyjazna i łatwa obsługa. Z tych przyczyn w bankomatach już niedługo mogą znaleźć zastosowanie również aplikacje umożliwiające realizowanie operacji przy pomocy głosu. Tak może stać się dzięki funkcji Siri znanej z iPhone.

Ciekawą propozycją jest też interfejs 3D firmy Itautec SA. W tym rozwiązaniu bankomat znajduje się za szybą a klient steruje nim gestem poruszając ręka w prawo, lewo i  „w głąb” interfejsu. Ponieważ do autoryzacji służy karta bezstykowa jedyną rzeczą jaką klient dotyka podczas operacji są wypłacone banknoty.    

Powyższe propozycje podążają za rozwiązaniami, które już dzisiaj są stosowane w obsłudze innych urządzeń multimedialnych. Dlatego też już wkrótce propozycje te powinny znaleźć naśladowców wśród innych dostawców bankomatów. Na pewno będzie to z korzyścią dla klientów banków.

 

 

 

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii BankowychWspiera nas:

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.