Gotówka w zakupach internetowych wciąż ważna

Ukazał się interesujący raport „Płatności cyfrowe 2016”. W raporcie zaprezentowano obecne podejście Polaków do płatności cyfrowych. Badanie zrealizowała Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Mobile Institute i GoMobi.pl pod patronatem Narodowego Banku Polskiego i polskiego oddziału Visy. Zaskakującym wnioskiem płynącym z raportu jest fakt, że większość Polaków nadal nie kupuje produktów używając Internetu. Jeśli już zdecydujemy się na taki krok, to za zakupy najczęściej płacimy gotówką.

Jak Polacy korzystają z usług finansowych wg „Płatności cyfrowe 2016”

Badanie przeprowadzono pod koniec ubiegłego roku posługując się ankietami elektronicznymi przeprowadzanymi wśród internautów w wieku co najmniej 15 lat. Próba wynosiła 2051 internautów. Z opublikowanych danych wynika, że szybko rośnie popularność płatności elektronicznych. Jednak nie oznacza to, że przestajemy płacić gotówką. Mamy do czynienia ze zjawiskiem płatności omnichannel. Pod tym względem nie odstajemy od innych krajów z zaawansowanymi formami płatności, w których klienci kupując korzystają przy tym z różnych kanałów i różnych metod płatności.

Według badania najpopularniejszym produktem finansowym i transakcyjnym używanym przez Polaków jest konto bankowe z aktywnym dostępem przez Internet. Wskazało na nie 36% respondentów. Konta bankowego bez aktywnego dostępu używa 27% ankietowanych. Z karty płatniczej korzysta 35% respondentów, a z konta typu PayU lub PayPal – 29% osób. 20% ankietowanych wskazało na używanie aplikacji na telefon, np. BLIK, IKO, PeoPay. Z konta bankowego z aktywnym dostępem przez internet i kart płatniczych najczęściej korzystają osoby mieszkające w miastach między 200 tys. a 500 tys. mieszkańców. Ponad połowa respondentów korzystających z tych usług pochodziła właśnie z takich miast.

W jaki sposób Polacy płacą za zakupy w Internecie?

Z badania „Płatności cyfrowe 2016” wynika, że płacąc za zakupy najczęściej wybieramy wybierają szybki przelew przez serwis płatności, tzw. pay-by-link. Tak zadeklarowało aż 48% respondentów. Tradycyjnym przelewem z wpisaniem konta posługuje się 35% ankietowanych. Trzecie miejsce, razem z kartą kredytową, zajmują płatności gotówką przy odbiorze i płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie. Z każdej takiej formy płatności korzysta 26% ankietowanych. Natomiast z płatnościami mobilnymi posługuje się 19% biorących udział badaniu.

Kto najczęściej korzysta z płatności gotówkowych?

Money/Mike Photo Art/Flickr

Płatność gotówką przy odbiorze najbardziej popularna jest wśród osób mieszkających w miastach o liczbie ludności od 100 tys. do 200 tys.  Z takich respondentów 41% zadeklarowało, że korzysta z płatności gotówkowej. Połowa osób płacących przy odbiorze w sklepie, mieszka w dużych miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.

Prawie w takiej samej liczbie wśród płacących gotówką jest kobiet i mężczyzn. Najwięcej osób płacących gotówką jest wśród osób w wieku 45-54 lat. Przy odbiorze osobistym płaci 43% takich osób, a przy odbiorze w sklepie -39%.

Na pytanie „ile razy zapłaciłaś/eś gotówką za zakupy w Internecie w ciągu ostatnich 6 miesięcy?”, najwięcej respondentów odpowiedziało, że więcej niż 5 razy (28%). Od 2 do 5 razy na taką czynność wskazało 22%, a 9% biorących udział w badaniu ani razu nie dokonało płatności gotówką.

Przyczyny dla jakich nadal korzystamy z gotówki w zakupach internetowych

Wśród osób, które kupują w sieci, a nie zapłaciły nigdy online, najczęściej wskazywanym powodem takiego zachowania jest czas. Ich zdaniem płatność elektroniczna jest bardziej angażująca i wymaga poświęcenia więcej czasu. Takiego zdania jest 35% płacących tylko gotówką. Inne powody podawane przez takie osoby to: przyzwyczajenie do gotówki (19%), brak zaufania do sklepów internetowych (16%), chęć sprawdzenia zamówienia przed zapłaceniem (16%) i brak dostępu do bankowości internetowej (16%).

Osoby, którym zdarza się płacić gotówką za zakupy w Internecie, najczęściej robią to z braku zaufania do sklepów w których kupują pierwszy raz (21%). Inny podawany powód to przyzwyczajenie do korzystania z gotówki (21%). 20% osób z tej grupy respondentów stwierdziło, że decyzja o płatności przy odbiorze wynika z obawy nieotrzymania zamówionego produktu.

Polacy przeciwni wycofaniu gotówki

Jedno z pytań zadanych ankietowanym dotyczyło ich opinii na temat idei wycofania gotówki z obiegu. Wyniki badania pokazują, że zdecydowana większość klientów jest temu przeciwna. Sprzeciw zadeklarowało aż 64% badanych. Tylko 8% uznało, że warto byłoby zrezygnować z gotówki, a 28% badanych nie ma na ten temat zdania. Jako najważniejszy argument za pozostaniem gotówki w użyciu, ankietowani wskazali na problemy starszych osób z płaceniem gdyby jej zabrakło (31% ankietowanych). Inny ważny powód według badanych to przekonanie, że Polska nie jest gotowa na taką zmianę. Tak uważa 25% ankietowanych. 18 % ankietowanych stwierdziło, że jest przyzwyczajona do gotówki i zazwyczaj lub zawsze mają ją przy sobie.

Na popularność gotówki w Polsce wskazują też odpowiedzi na pytanie o sposób płatności w sklepach stacjonarnych. W sklepie stacjonarnym Polacy najczęściej używają właśnie gotówki (49%). Kartę preferuje 30% ankietowanych, a płatności mobilne – 14%.

Gotówka wciąż ważną formą płatności

Analizują wyniki badania „Płatności cyfrowe 2016” można dojść do wniosku, że w Polsce mamy do czynienia z płatnościami omnichannel, czyli z wykorzystywaniem wielu kanałów płatności w podobnym stopniu. Podobny trend panuje też na świecie, gdzie coraz częściej widać rezygnację z podejścia określanego jako płatności elektroniczne vs. gotówka, na rzecz koncepcji omnichannel. Klient po prostu powinien mieć wybór najlepszej dla niego formy płatności w danej sytuacji.

Raport opisany w niniejszym artykule potwierdza też, że Polacy nadal chętnie i z wielu powodów korzystają z gotówki. Wpływa to na ciągły wzrost ilości pieniądza fizycznego w obiegu, a dużo w wskazuje na to, że w najbliższych latach ten trend w Polsce raczej się nie zmieni. Korzystniejsze dla klientów będzie uwzględnienie ich potrzeb związanych z płaceniem gotówką niż negowanie zasadności jej użycia.

Luty 2017

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii Bankowych

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.