Jakie funkcje będzie spełniać bankomat przyszłości?

Kilka ostatnich lat to okres intensywnych zmian w bankowości. Zmienia się model korzystania z usług, zmieniają się oddziały bankowe. Nic więc dziwnego, że zmieniają się też bankomaty i instalowane w nich oprogramowanie. Pojawia się pytanie: jak będzie funkcjonował bankomat przyszłości? Najnowszy raport ATM Marketplace „2014 ATM Software Trends And Analysis” diagnozuje sytuację na światowym rynku bankomatów. Przedstawia też prognozy jak będą się zmieniać oprogramowanie i bankomaty. Przesłanki co do przyszłej funkcjonalności urządzeń można też znaleźć analizując nowatorskie konstrukcje obecnie instalowane na świecie. Za światowymi trendami podążają polskie bankomaty.

Raport 2014 ATM Software Trends And Analysis

W kolejnej edycji badania ATM Marketplace wzięło udział 730 respondentów z całego świata. W tej liczbie było prawie 400 banków, reszta to firmy i organizacje zajmujące się bankomatami. Wśród uczestników były też instytucje obecne w Polsce np. Citibank, ING Bank czy UniCredit. Liczba i dobór respondentów badania sprawia, że obraz rynku może być bliski rzeczywistości, a prognozy mogą się spełnić z dużą dozą prawdopodobieństwa.

Z badania ATM Marketplace wynika, że zmienia się pozycja bankomatów. W ostatnich latach bankomaty występowały najczęściej w wersji jednofunkcyjnej i często instalowano je poza placówkami. Uważane były za dojrzałe i stopniowo tracące na znaczeniu urządzenia. Dużo wskazuje, że obecnie sytuacja jest już inna. Banki dążąc do usprawniania swojego systemu dystrybucji i racjonalizując koszty, stopniowo zmieniają rolę bankomatu. Coraz więcej urządzeń instaluje się w placówkach i wyposaża w dodatkowe funkcje. Sprzyja temu duża liczba dostępnych nowych rozwiązań. Bankomaty są integrowane z urządzeniami mobilnymi, umożliwiają wypłatę bilonu, obsługę kont czy złożenie wniosku o nową usługę. W niektórych bankomatach można nawet korzystać z wideokonferencji.

Bankomaty będą się rozwijać

Wzrost liczby bankomatów i ich rozwój funkcjonalny to główne trendy wynikające z raportu ATM Marketplace. Prawie 90% badanych planuje rozwijać sieć swoich bankomatów. Blisko połowa badanych twierdzi, że zwiększając liczbę bankomatów i ich funkcjonalność chcą zmniejszać zaangażowanie kasjerów i jednocześnie obniżać koszty obsługi.

Bankomat Citibank Express

Dzięki temu chcą też polepszyć swoją pozycję konkurencyjną. Ponad 70% badanych wskazuje nowe funkcje w bankomacie jako najważniejszy kierunek rozwoju samoobsługi. W ten sposób banki chcą poprawiać jakość obsługi klientów. Bankomaty mają stawać się coraz bardziej uniwersalnymi urządzeniami, które umożliwią przeniesienie obsługi klientów ze stanowisk kasjerskich do strefy samoobsługi.

Najbardziej pożądaną nową funkcją jest integracja bankomatów z telefonami komórkowymi. Transakcje mobilne w bankomatach planuje wprowadzić ponad 40 % respondentów. Niespełna 30% badanych planuje wdrożyć personalizację czyli dostosowywanie interfejsu i usług do użytkownika na podstawie historii transakcji z systemu CRM. Zbliżona liczba banków chce wdrożyć standard EMV, marketing 1-to-1 oraz karty bezstykowe.

Windows 7 wciąż najważniejszym zadaniem

Najbardziej aktualnym problemem poruszonym w raporcie jest migracja z Windows XP do Windows7. Taki pogląd prezentuje ponad 50% biorących udział w badaniu. 45% respondentów w tym roku planuje przeprowadzić migrację do nowszego systemu operacyjnego, 28% w 2015 lub 2016. 9% nie wie jeszcze kiedy przejdzie na nowszą wersję. Najbardziej kłopotliwe dla respondentów jest określenie wymagań sprzętowych dostosowanych do nowszej wersji oraz określenie najtańszej metody przetestowania, certyfikacji i wdrożenia Windows 7.

Oprogramowanie multivendor – niewielki spadek popularności

Tegoroczne badanie wykazało niewielki spadek liczby uważających, że kluczowe dla nich jest oprogramowanie typu multivendor. Dla jednej trzeciej badanych najważniejszym aspektem w strategii związanej z bankomatami jest właśnie oprogramowanie multuivendor, jednak w ubiegłym roku takich instytucji było o kilka procent więcej. O kilka procent mniej jest respondentów planujących wdrożenie takiego oprogramowania. Obecnie jest to 16% banków. Z drugiej jednak strony zmniejszył się odsetek instytucji, które korzystają z oprogramowania producentów bankomatów i uważają to za wystarczające – teraz tak działa 21% banków.

Wideokonferencje i biometria w bankomatach rzadziej planowane przez banki

Bankomat banku BBVA

Wyniki badania ATM Marketplace pokazują, że banki nie będą powszechnie używać wideokonferencji w bankomatach. Tylko niespełna 18% instytucji deklaruje, że chce wdrożyć taką funkcjonalność w swoich urządzeniach. Potwierdzają to badanie opinii firm – tylko 8% dostawców uważa, że wideokonferencje mogą poprawić obsługę w bankomatach.

Może to być efektem tego, że trudno sobie wyobrazić sprawne wypłacanie gotówki, kiedy klienci będą prowadzili rozmowy z konsultantami. Kioski informacyjne są niewątpliwie lepiej dostosowane do wideokonferencji. Skutecznym rozwiązaniem w przypadku bankomatów może okazać się udostępnianie tej funkcji tylko poza godzinami dużego natężenia wypłat.

Nieco bardziej perspektywiczna od wideokonferencji jest biometria. Prawie 20% instytucji uważa autentykację biometryczną jako ważną nową funkcjonalność w bankomatach. Jest to o 5% lepszy wynik niż w ubiegłorocznym badaniu. Naszym zdaniem szanse na upowszechnienie biometrii, wydatnie może zwiększyć projekt firmy ITCARD, która wspólnie z Hitachi tworzy pierwszą w Polsce i w Europie niezależną dużą sieć bankomatów z biometrią.

Bankomaty wielofunkcyjne stają się coraz bardziej popularne

Z raportu ATM Marketplace wynika, że banki w przyszłości będą wdrażać coraz więcej bankomatów spełniających różne funkcje. Wskazuje na to chociażby fakt, że banki chciałyby wdrożyć aż 18 nowych funkcjonalności. I rzeczywiście, już teraz na całym świecie obserwujemy coraz więcej przypadków stosowania bankomatów wielofunkcyjnych. Poniżej prezentujemy kilka ciekawych przykładów nowych typów bankomatów, które w niedalekiej przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w wielu bankach.

Bankomaty wielofunkcyjne w hiszpańskich bankach

Jednym z najciekawszych projektów jest sieć ponad 1000 urządzeń nazwanych Punt Groc, budowana przez hiszpański Caixa Bank. Uwagę zwraca ciekawy design urządzeń. Bankomat Punt Groc

Bankomat Punt Groc w Caixa Bank

wyposażono w dwa ekrany. Podczas operacji na jednym ekranie wyświetlane są informacje o ofercie i o usługach banku, a drugi używany jest do obsługi transakcji. Bankomaty umożliwiają wykonanie ponad 200 różnych transakcji. Dodatkowo klienci banku mogą personalizować wyświetlane menu i udostępniane funkcje.

Na przykład jest możliwość konfigurowania przy użyciu bankomatu lub bankowości elektronicznej funkcji “frequent operations” wyświetlającej najczęściej wykonywane operacje. W bankomacie udostępniane są też różne narzędzia, jak chociażby wyszukiwarka transakcji, a wypłaty można dokonać przy użyciu kart bezstykowych.

Innym przykładem innowacyjnego bankomatu z Hiszpanii są urządzenia instalowane przez bank BBVA. Dostęp do funkcji jest możliwy przy użyciu elektronicznych kart identyfikacyjnych (IDs) i przyznanego przez bank hasła. Możliwe jest dokonywanie transakcji NFC przy użyciu kart bezstykowych. Urządzenie jest wyposażone w drukarkę drukującą w formacie DIN A4 oraz w duży ekran dotykowy z intuicyjnym interfejsem

Citibank Express ATM – nowatorskie bankomaty instalowane w rejonie Azji i Pacyfiku

Wielofunkcyjne, nowatorskie bankomaty wprowadza również Citibank. Urządzenia Citibank Express ATM, określane również jako „Smart Banking”, mają umożliwić bankowi zajęcie pozycji lidera w bankowości elektronicznej. Citibank Express ATM to wielofunkcyjny bankomat, który może być instalowany w placówkach lub poza nimi. Dzięki nim klient może otworzyć konto, złożyć wniosek kredytowy czy wnioskować o kartę.

Klient może skorzystać z pomocy personelu przez wideokonferencję, a jego identyfikacja odbywa się w czytniku biometrycznym. Nowe urządzenie Citibanku to przykład bankomatu działającego jako aktywny element bankowości wielokanałowej. Klient może rozpocząć operację w smartfonie lub komputerze a zakończyć w bankomacie lub na odwrót. Bankomat posiada dwa ekrany – na jednym może być wyświetlana konferencja a na drugim wykonywane usługi. Oferta i reklamy są personalizowane do profilu odbiorcy. Dodatkowo urządzenie jest wyposażone technologię NFC, skaner, a w przyszłości ma zostać uruchomione embosowanie kart bankowych i kredytowych.

Bankomaty na ścieżce wzrostu

Mimo wieloletniej już historii bankomatów ich rola się nie kończy a wręcz przeciwnie. Banki na świecie ciągle uznają je za jeden z najważniejszy elementów samoobsługi bankowej, która to z kolei staje się kluczowa dla dużej części instytucji. To właśnie bankomaty będą w najbliższych latach spełniać coraz więcej funkcji. Ten trend już się zaczął, co potwierdza też raport RBR (Artykuł).

Polskie bankomaty na tle świata wypadają całkiem przyzwoicie. Dzięki bankom spółdzielczym i firmie ITCARD, coraz szybciej rozwija się biometria. Również bankomaty recyklingowe są stosowane coraz bardziej powszechnie, czego najlepszym przykładem jest projekt realizowany obecnie przez ING Bank Śląski (Artykuł). Wciąż jednak sporo nam brakuje do europejskich liderów rynku takich bankomatów, czyli Włoch i Niemiec (na świecie przewodzi Japonia – 100% bankomatów to urządzenia recyklingowe).

Wiele wskazuje, że jeszcze przez lata banki w Polsce i na świecie będą traktowały bankomaty jako strategiczny kanał obsługi swoich klientów. I dobrze, bo wielu z nas nie wyobraża sobie bez nich usług bankowych.

Sierpień 2014

Dodaj komentarz