Placówka Idea Hub czyli biuro dla klientów w środku banku

Na początku tego roku Idea Bank uruchomił nową testową placówkę pod nazwą Idea Hub. Przy jej aranżacji bank wykorzystał koncepcję placówki, która ma aktywnie wspierać lokalne firmy. Idea Bank wyszedł z założenia, że trzeba stworzyć jak najwięcej zachęt do odwiedzenia placówki dla przedsiębiorców. I tak powstało swoiste skrzyżowanie biura na wynajem z kawiarnią, gdzie klienci mogą prowadzić swoje interesy. Koncepcja ta nie jest nowością na skalę świata czy Europy, ale na naszym rynku to pierwsze takie wdrożenie. Przyjrzyjmy się zatem jak prezentuje się nowa propozycja Idea Bank.

Coraz więcej placówek w Polsce podąża za światowym trendem

Gołym okiem widać, że placówki polskich banków zaczęły się zmieniać. Stają się coraz bardziej wyszukane pod względem aranżacji i automatyzacji usług. Przykładem są chociażby nowe placówki mBanku, Citi Handlowy czy ING Banku Śląskiego. To też dowód na to, że nowy światowy trend w budowie oddziałów dotarł już do Polski. Trzeba przyznać, że nowe placówki naszych banków wyglądają bardzo nowocześnie. Stosowane w nich techniczne rozwiązania w niczym nie ustępują koncepcjom wdrażanym w krajach o bardziej rozwiniętej bankowości.

Placówka bankowa jako centrum lokalnych społeczności

Do tej pory jednak żaden z nowych oddziałów nie był pomyślany jako miejsce udostępniane do prowadzenia biznesu i gdzie praktycznie każdy może spędzić czas popijając kawę czy studiując prasę gospodarczą. Takie koncepcje placówek funkcjonują już na świecie. Na przykład Barclays czy Lloyds od lat udostępnia swoje placówki lokalnym przedsiębiorcom do spotkań biznesowych.

Placówka Idea Hub (źródło: Idea Bank)

Placówka Idea Hub (źródło: Idea Bank)

Znane są też przykłady placówek, które rano pełnią funkcję kawiarni dla ludzi biznesu a wieczorami stają się miejscem koncertów muzycznych czy innych wydarzeń kulturalnych. Oddziały te określa się jako centra lokalnych społeczności i buduje je m.in. Amplify Credit Union w USA. Przykłady oddziałów znajdziesz m.in. w artykule „Czy już wkrótce wieczorami zamiast w pubach będziemy się bawić w placówkach bankowych„.

Czemu ma służyć taki wariant świadczenia usług bankowych? Banki wychodzą z założenia, że zachęcając lokalną społeczność do odwiedzania placówek wpływają na dobre relacje z obecnymi lub przyszłymi klientami. W „tle”, niejako przy okazji, oferują usługi bankowe licząc na ich większą sprzedaż. Taki właśnie wariant podejścia do usług bankowych testuje obecnie Idea Bank w swojej nowej placówce Idea Hub.

 

Testowa placówka Idea Hub zachęca przedsiębiorców do odwiedzin

Dla Idea Bank kluczowym segmentem klientów są małe i średnie firmy. Z tej perspektywy pomysł, żeby przekształcić placówki w miejsce gdzie lokalni przedsiębiorcy będą mogli pracować i organizować spotkania biznesowe wydaje się być trafnym. Najważniejszy jest przecież kontakt z klientem. Zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że jeśli nawet klient odwiedzi placówkę po to żeby załatwić własne sprawy biznesowe, to skorzysta przy okazji z oferty banku.

Placówka Idea Bank (źródło: Antyweb.pl)

Placówka Idea Hub (źródło: Antyweb.pl)

Testową placówkę Idea Bank otworzył w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej. Z zewnątrz Idea Hub niewiele różni się od innych oddziałów banku. Przez zewnętrzne okno widoczny jest duży ekran prezentujący reklamy bankowe. Od frontu placówki zainstalowano bankomat przezścienny.

Za to w środku oddział różni się diametralnie od innych placówek Idea Bank. Podobnej aranżacji nie ma też w innych oddziałach polskich banków. Po wejściu do Idea Hub może nasunąć się skojarzenie, że znaleźliśmy się w nowoczesnym biurze połączonym z klubem biznesowym czy kawiarnią.

W kilku miejscach zainstalowane są telewizory na których można oglądać wiadomości gospodarcze. Informacji można słuchać przy użyciu dostępnych słuchawek. Goście placówki mogą korzystać również ze świeżej prasy i książek ekonomicznych.

Placówka bankowa miejscem gdzie można prowadzić biznes

W Idea Hub poustawiano stoliki, przy których można usiąść i popracować na swoim laptopie. Można też napić się kawy, przeczytać dokumenty czy naładować telefon korzystając z ładowarek. Ważnym elementem wyposażenia placówki jest też wifi, darmowe dla klientów banku. Z wifi nie mogą korzystać goście nie będący klientami Idea Bank. Oczywiście takie osoby mogą pracować korzystając z internetu mobilnego lub z wifi pochodzącego z zewnątrz placówki.

Sala konferencyjna w Idea Hub (źródło: Antyweb.pl)

Sala konferencyjna w Idea Hub (źródło: Antyweb.pl)

Klienci mają też do dyspozycji drukarkę i skaner. W oddziale zainstalowano duży ekran dotykowy, prezentujący filmy reklamujące usługi banku. Nieodłącznym atrybutem oddziału jest kawa z ekspresu, która oferuje się wszystkim osobom odwiedzającym placówkę. Dobrej jakości kawa ma zapewniać miłą atmosferę i zachęcać do wizyt.

Jednak największym atrybutem oddziału jest profesjonalnie wyposażona sala konferencyjna. Z sali przeznaczonej dla 8 osób może skorzystać każdy klient banku, który dokona wcześniej rezerwacji. W pomieszczeniu zainstalowano telewizor i zestaw różnych łączy. Przy użyciu łączy można na przykład wyświetlać na ekranie prezentacje a nawet materiały ze smartfonów. Dodatkowo do dyspozycji gości są tablety. Wszystkie te elementy wyposażenia sprawiają, że sala konferencyjna dobrze nadaje się do przeprowadzania spotkań biznesowych.

Strefy obsługi klientów w Idea Hub

Stanowisko kasjerskie w Idea Hub (źródło: antyweb.pl)

Stanowisko kasjerskie w Idea Hub (źródło: Antyweb.pl)

W placówce wydzielono kilka miejsc przeznaczonych do obsługi klientów. Personel i klienci mogą skorzystać z dwóch salek wyposażonych w telewizor i tablety, ale także w wygodne sofy. Dzięki temu tworzona jest przyjazna atmosfera do spotkań „bez barier” z klientami.

Także aranżacja stanowiska kasjerskiego ma zapewnić wysoki komfort obsługi. Stanowisko nie przypomina tradycyjnych miejsc gdzie przeprowadza się operacje gotówkowe. Zlokalizowano je w pokoju obok salki konferencyjnej. Stanowisko od przytulnego biura odróżnia tylko ustawiona na biurku liczarka banknotów oraz recykler kasjerski zainstalowany przy biurku.

Idea Hub – eksperyment zakończony sukcesem?

Otwarta w Warszawie placówka Idea Banku to pierwszy obiekt, który bierze udział we wdrożeniu pilotażowym. Jeśli proponowany sposób obsługi klientów sprawdzi się w praktyce, bank planuje przebudowanie wszystkich swoich oddziałów według tego wzorca. Czy jednak projekt ma szanse powodzenia? Jak pokazują przykłady ze świata publikowane na naszym Portalu, placówka bankowa funkcjonująca jako centrum lokalnej społeczności lub biznesu sprawdza się w praktyce.

Pojawia się jednak pytanie: czy polscy klienci są gotowi zaakceptować taki model świadczenia usług bankowych? Na pewno są szanse w naszych realiach na sukces tego projektu. Szczególnie jeśli patrzy się z perspektywy początkującego przedsiębiorcy, który praktycznie bez kosztów może korzystać z nowoczesnego miejsca do prowadzenia spotkań handlowych. Wpływ na powodzenie przedsięwzięcia powinno też mieć utrzymanie zasady zapewnienia darmowego miejsca do pracy i dobrej kawy dla każdego gościa placówki. A jeśli Idea Bank odniesie sukces, to czy jakiś bank zdecyduje się na placówkę będącą centrum całej lokalnej społeczności? Zobaczymy.

Luty 2015

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii Bankowych

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.