Umpqua Bank znowu wyznacza trendy w oddziałach bankowych

Banki wciąż twórczo rozwijają swoje oddziały. Poligonem służącym do testowania nowych rozwiązań są placówki flagowe. To w placówkach flagowych można zobaczyć najnowsze propozycje światowych producentów automatyki. Jeśli koncepcja lub automat sprawdza się, znajduje zastawanie w innych oddziałach. W ostatnim czasie na świecie otwarto kilka bardzo ciekawych placówek flagowych. Wśród nich wyróżnia się nowa placówka Umpqua Bank w San Francisco.

Umpqua Bank wciąż rozwija swoje placówki

Kilka lat temu opisywaliśmy nowatorską placówkę Umpqua Bank o nazwie Innovation Lab (artykuł). Wiele wskazuje na to, że placówka zbudowana w 2007 roku miała znaczący wpływ na powstanie nowego typu oddziału bankowego. W placówce wykorzystano doświadczenia firm handlowych  i zachęcano ludzi, żeby przychodzili spędzać w niej wolny czas, a nie tylko załatwiać sprawy finansowe.

Placówka Umpqua Bank w San Francisco z zewnątrz

Dzisiaj coraz więcej obiektów na świecie upodabnia się do placówki Innovation Lab, a Umpqua Bank nie zasypia gruszek w popiele i nadal rozwija koncepcje swoich placówek. Trudno się też temu dziwić. CEO banku Ray Davis postawił na wdrażanie praktyk z firm retail i niekonwencjonalnych pomysłów w bankowości i w ciągu 10 lat przemienił mały lokalny bank z 6 oddziałami w  jeden z największych banków regionalnych w USA. Dzisiaj Umpqua Bank posiada sieć liczącą około dwustu placówek.

Kilka miesięcy temu bank otrzymał prestiżowe wyróżnienie. Nowa placówka flagowa Umpqua Bank zlokalizowana w San Francisco otrzymała tytuł „2013 Store of the Year”, przyznawany przez Retail Design Institute. To pierwszy przypadek w 43-letniej historii plebiscytu na najlepsze projekty obiektów handlowych, kiedy ten tytuł otrzymał bank. Co przekonało ekspertów do przyznania wyróżnienia Umpqua Bank?

Czym wyróżnia się nowa placówka Umpqua Bank?

Największy nacisk w placówce w San Francisco położono na otwartą formułę obiektu i zachęcanie klienta do korzystania z usług. Wyposażenie i dostępne usługi mają sprawić, że klienci będą często odwiedzać oddział. Dlatego placówka oferuje klientom wiele udogodnień, jak chociażby strzeżony parking dla rowerów, ma też bardzo efektowną aranżację. Cały front placówki jest przeszklony i podświetlony. Uwagę przykuwają widoczne przez szyby ekrany i zmieniający się kolor logo banku.

Placówka Umpqua Bank

Wiele uwagi poświęcono obsłudze przedsiębiorców i firm. Placówka zapewnia im dostęp do pomieszczeń i narzędzi, które mają pomagać w rozwijaniu biznesu. Usługi nie dotyczą tylko produktów bankowych czy finansowych. Placówka jest udostępniana bez opłat do organizowania imprez i spotkań biznesowych w dedykowanych do tych celów pomieszczeniach.

Personel pomaga klientom również w rozwiązywaniu problemów poza bankowych, proponując np. miejsce na lunch biznesowy, pomysły na prezent, czy oferując pomoc biegłego rewidenta. Wszystkie te sprawy można załatwiać korzystając z najnowszych technologii i popijając firmową kawę.

Rozwiązania techniczne w Umpqua Bank przyciągają uwagę klientów

Główny czynnik, który brano pod uwagę projektując rozwiązania techniczne to szybko zmieniające się preferencje klientów i firm w kontaktach z instytucjami. Dlatego  główną rolę w placówce odgrywają duże ekrany dotykowe, łączność mobilna, darmowa sieć wifi czy systemy do wideokonferencji. Zrezygnowano z papierowych potwierdzeń transakcji na rzecz elektronicznych informacji. Kilka rozwiązań jest bardzo ciekawych w kontekście stosowania ich w placówkach bankowych. Oto kilka z nich.

Digital Signage głównym elementem placówki

W placówce zastosowano bardzo rozwinięty system Digital Signage. Wykonawcą projektu była firma ICS, która zainstalowała kilka dużych ścian ekranów firmy NEC.  Wyróżniają się one nie tylko wielkością, ale również oszczędnością w poborze energii. Uatrakcyjniają placówkę zarówno ze zewnątrz jak i wewnątrz. Duże ekrany LCD widoczne z zewnątrz wyświetlają informacje o ważnych wydarzeniach, pogodzie, komunikacji miejskiej czy wpisy placówki z Twittera.

Ekrany w Umpqua Bank

Ekrany interaktywne zainstalowane w wewnątrz placówki, nazwane Catalyst Wall, wyświetlają informacje  biznesowe, przedstawiają ofertę banku czy prezentacje lokalnych ekspertów gospodarczych. Treść jest wyświetlana natychmiast po dotknięciu ekranu. Klienci mogą wyszukiwać potrzebne dane i produkty finansowe, informacje biznesowe czy pobierać aplikacje mobilne banku lub innych firm.

Poza godzinami pracy placówki, ściana jest wykorzystywana do wyświetlania między innymi prezentacji z wydarzeń organizowanych przez bank. W porównaniu do poprzednich wersji obsługa ekranów jest coraz bardziej intuicyjna i przyjemna.

Ekrany są zainstalowane we wszystkich pomieszczeniach w których przebywają goście placówki. Interaktywne ekrany wiszą na ścianach, są elementem systemów do wideokonferencji, są też zainstalowane w stołach przy których siadają klienci.

Mobilność i otwarta formuła placówki

Poza wszechobecnymi ekranami projektanci placówki duży nacisk położyli na rozwiązania wspierające urządzenia mobilne. Zastosowano tzw. Mobile Concierge, czyli system który przy użyciu urządzeń mobilnych umożliwia obsługę kont, nawiązanie połączenia z ekspertem w danej dziedzinie czy branie udziału w odbywającej się konferencji z każdego miejsca w placówce.

Obsługa klientów w Umpqua Bank

Wrażenie swobody zwiększa otwarta aranżacja placówki. Centralne miejsce w placówce zajmuje Demo Bar – stanowiska zaaranżowane w stylu tradycyjnego baru ale przeznaczone do prezentowania i testowania różnych produktów i usług finansowych. Zadbano też o dobre samopoczucie klienta – może próbować kaw, czekolad czy ciastek.

Tak otwarta i przyjazna formuła placówki nie byłaby możliwa bez zastosowania recyklerów kasjerskich Vertera. Wyręczają one personel z pracochłonnych czynności związanych z obsługą gotówki i pozwalają skupić na kliencie i jego potrzebach.

 

Wsparcie miejscowego biznesu w nowej placówce Umpqua Bank

Segment firm i przedsiębiorców jest kluczowy dla strategii placówki. To dla tej grupy przeznaczono znacząca część udogodnień i rozwiązań. W placówce wydzielono Spark Resource Center, czyli strefę przeznaczoną dla firm i osób poszukujących nowych kontaktów i możliwości biznesowych. W strefie tej znajdują się iPady z oprogramowaniem wspierającym innowacyjne podejście do biznesu, zestawy do przeprowadzania telekonferencji.

W placówce dostępna jest tzw. Data Research Station, czyli baza umożliwiająca miejscowym przedsiębiorcom dostęp do danych banku i publicznych informacji o trendach rynkowych oraz o możliwych rozwiązaniach i szansach biznesowych. Oddział co kwartał organizuje wydarzenia poświęcone nowatorskiemu podejściu do biznesu. Wszystkie te środki mają  pomagać miejscowym przedsiębiorcom w rozwoju ich firm a jednocześnie zachęcać do korzystania z placówki.

Umpgua Bank potwierdza światowe trendy

Pomieszczenia do obsługi klientów w Umpqua Bank

Nowy oddział Umpqua Bank jest o wiele bardziej zaawansowany technicznie od swojego pierwowzoru z 2007 roku. Nie zmieniła się jednak filozofia działania – placówka ma stanowić centrum dla lokalnej społeczności i znajdować jak najwięcej zachęt od jej odwiedzania. Taka strategia banku już przyniosła sukces w postaci intensywnego rozwoju sieci placówek i bardzo dobrych wyników finansowych.

Dużo wskazuje na to, że takie podejście może być skutecznym narzędziem w walce ze zmniejszającą się liczbą wizyt klientów w placówkach. A to może być szczególne cenne, bo bezpośredni kontakt z klientem nadal stwarza największe możliwości utrzymywania dobrych relacji i świadczenia najbardziej wartościowych usług.

W jednym z najbliższych artykułów na naszym portalu przedstawimy inne ciekawe projekty placówek flagowych z całego świata.

Lipiec 2014

Dodaj komentarz