Jak będzie wyglądał bankomat przyszłości?

Przez kilkadziesiąt lat obecności na rynku bankomaty zmieniły się w niewielkim stopniu. Ich funkcjonalność na tle innych urządzeń rozwijała się bardzo powoli. W ostatnich latach sytuacja się jednak zmieniła. Producenci wprowadzają coraz więcej nowych rozwiązań i funkcji. Dzieje się też to coraz szybciej. Prognozy na przyszłość są jeszcze bardziej imponujące. W ciągu najbliższych lat bankomaty mają zmienić filozofie swojego działania. Czy bankomat przyszłości będzie diametralnie różny od obecnych?

Bankomat ma już 50 lat

Pierwsze bankomaty pojawiły w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Przez lata ich liczba stopniowo rosła. Obecnie na świecie klienci banków mogą korzystać z ponad 3,2 miliona bankomatów. Można je spotkać niemal w każdym zakątku świata. I choć ich zasada działania i wyposażenie przez lata zmieniały się w niewielkim stopniu, dzisiaj są najpopularniejszym urządzeniem bankowym. Obecnie ich znaczenie zwiększają  ostatnio wprowadzane nowe rozwiązania. Sprawiają one, że bankomaty stają się coraz bardziej zaawansowanymi i wielofunkcyjnymi automatami spełniającymi wymagania współczesnej bankowości.

Oferta usług bankowych w bankomatach już teraz jest bogata

MX8800 – Hybrid ATM firmy Nautilus Hyosung

Już obecnie teraz bankomaty instalowane w hiszpańskim banku Caixa z Hiszpanii czy tureckim Garanti Bank oferują około 200 różnych funkcji i operacji. Wachlarz dodatkowych usług obejmuje na przykład  płatności darowizn i grzywien, składanie depozytów gotówkowych, korzystanie ze świadczeń socjalnych, drukowania biletów i kuponów, otwarcie nowych rachunków, wnioskowanie o pożyczki, a nawet składanie wniosków o kredyty hipoteczne.

W dzisiejszych bankomatach można też uzyskać kartę prepaid, znaczki, wpłacać gotówkę i deponować czeki, przeliczać i wypłacać gotówkę w dwóch walutach, zdalnie połączyć się pracownikiem banku, przesyłać pieniądze.

Bez wątpienia zakres udostępnianych usług nadal będzie się poszerzał. Kluczem do nowych funkcjonalności jest nowoczesne, elastyczne i łatwo integrujące się oprogramowanie, które pozwala zmieniać proste urządzenie do wypłat gotówki  w pełnowartościowy kanał obsługi klienta odpowiadający wymaganiom strategii omnichannel. Nowoczesne oprogramowanie może odmłodzić zainstalowane już bankomaty i zwiększyć poziom generowanych z nich zysków.

Nowoczesny bankomat wg firmy NCR

Przykładem nowego podejścia do usług udostępnianych w bankomatach są urządzenia wprowadzane przez jednego z liderów rynku, firmę NCR. Najbardziej widoczną zmianą dla ich użytkowników jest zastosowanie dużych ekranów. Standardem staje się ekran o przekątnej minimum 19 cali wyposażony w panel dotykowy. Uwagę też zwracają płaskie obudowy ekranu i innych podzespołów udostępnianych klientowi.

Taka konstrukcja panelu frontowego ma uniemożliwić przestępcom instalację kamer czy nakładek na czytniki. Bankomaty są też wyposażane w coraz większą liczbę kamer. Instalowane są kamery robiące zdjęcia klientom podczas zakładania kont, monitorujące i pokazujące obszar za klientem czy kamery umiejscowione przy podajniku banknotów. Te ostanie mają służyć weryfikacji czy klient rzeczywiście odebrał gotówkę z urządzenia.

Do nowych funkcji udostępnianych w bankomatach NCR-a zaliczają się zakładanie konta, możliwość wysłania maila z potwierdzeniem, udostępnianie specjalnego okienka do sprawdzania salda z możliwością  przesuwania w dowolne miejsce na ekranie. Klient może takie okienko powiększać i odkryć w momencie gdy jest pewien, że nikt nie obserwuje jego operacji. Z punktu widzenia realizacji planów sprzedaży banków, istotna jest łatwa integracja zainstalowanego oprogramowania z innymi kanałami obsługi. Dzięki temu indywidualne oferty przygotowane w systemie CRM mogą być przedstawiane klientowi po podaniu kodu PIN. Jeśli klient nie chce skorzystać z oferty przechodzi operacji wypłaty. Nowym rozwiązaniem służącym identyfikacji jest zastosowanie technologii NFC.

Czy NFC odmieni bankomaty?

Po raz pierwszy NFC zastosowano w 2010 roku w bankomacie firmy Fujitsu zainstalowanym w Hiszpanii. Rozwiązanie to znacznie przyśpiesza operację wypłaty. Po zalogowaniu do aplikacji bankowej klient wybiera walutę i kwotę wypłaty, zatwierdza operację, a następnie zbliża telefon do czytnika w bankomacie. Transakcje w bankomatach z obsługą NFC są szybsze, bardziej bezpieczne i wygodne od wypłat z użyciem karty. Wiele wskazuje na to, że właśnie ta technika identyfikacji rozwinie się najdynamiczniej w najbliższych latach. Można spodziewać się rosnącej liczby bankomatów z NFC.

Smartbankomat coraz bardziej zaawansowany

Coraz bardziej zaawansowane staje się oprogramowanie stosowane w bankomatach. Współczesne automaty stają się w pełni kompatybilne z smartfonami. Plany dostawców pokazują, że już wkrótce bankomaty będą w pełni połączone z chmurą, mobilnym kanałem i Internetem. Staną się pełnowartościowym elementem strategii omnichannel. Dzięki temu w przyszłości rola bankomatu będzie rosła. Na takie prognozy wskazuje też fakt, że bankomaty są ważnym elementem krajowych i międzynarodowych sieci międzybankowych i że funkcjonują w atrakcyjnych, łatwo dostępnych lokalizacjach. Mają też możliwość realizowania transakcji typu cross-channel. Przykładem jest współpraca z smartfonami w zakresie wypłat gotówki.

Potwierdzeniem takiego kierunku rozwoju są działania firmy Cardtronics, która zarządza największą siecią bankomatów, liczącą niemal czterdzieści milionów urządzeń. Firma ta na szeroką skalę wprowadza dostęp do bankomatów bez użycia kart. Klienci w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii już teraz mogą dokonywać wypłat gotówkowych z pomocą aplikacji zainstalowanej w ich telefonach.

 

Czy karta przestanie być używana w wypłatach?

Użycie telefonów do transakcji w bankomatach niesie ze sobą sporo korzyści. Eliminowana jest na przykład groźba skimmingu. Wstępne przygotowanie transakcji w aplikacji zwiększa szybkość jej realizacji. Klienci mogą też otrzymywać elektroniczne potwierdzenie transakcji na smartfon. Zarówno zalety takich operacji jak i działania operatorów wskazują, że w najbliższych latach urządzenia mobilne będą zastępować kartę w bankomatową. Będzie też rosła rola biometrii. Udoskonalanie np. technik rozpoznawania głosu, może również ograniczać używanie karty.

Inną alternatywą dla karty jest korzystanie podczas autoryzacji z wszczepionych chipów. Takie rozwiązanie ma nieco dalszą perspektywę stosowania. Obecnie przewiduje się, że na szerszą skalę może to nastąpić około 2030 roku. Na wzrost uniwersalności bankomatów może mieć też wpływ wykorzystanie technologii Bluetooth. Ale jeszcze większym przełomem ma być zastosowanie sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja może być przełomem

Diebold Nixdorf CS 9900

Do zarządzania bankomatami już teraz powszechnie stosuje się  oprogramowanie klasy Business Intelligence (BI). Używa się go m.in. do prognozowania stanów gotówki, przewidywania awarii bankomatów, wykrywania fraudów. Jednak to sztuczna inteligencja (AI), podnosząca metody analityczne na wyższy poziom, może odmienić ATM-y. AI może przyśpieszyć procesy analityczne i decyzyjne, zwłaszcza w obszarach gdzie brakuje danych.

Tym samym poprawi się wydajność i bezpieczeństwo pracy bankomatów. Rozszerzy się też zakres udostępnianych usług. Dzięki sztucznej inteligencji usługi bankowe świadczone w bankomatach, staną się bardziej spersonalizowane i dostosowane do potrzeb klientów. Zwiększy się też stopień automatyzacji w świadczeniu złożonych usług, takich jak doradztwo finansowe.

Zaawansowane algorytmy sprawią, że bankomaty staną się narzędziem do sprzedaży złożonych usług, świadczonych na przykład w formie wideokonferencji z awatarami wspieranymi przez sztuczną inteligencję. Zakres takich usług stanie się zbliżony do tych świadczonych dzisiaj w oddziałach. Bankomaty ze sztuczną inteligencją staną się pełnowartościowym uzupełnienie dla mobilnych kanałów obsługi i będą stanowić bogate źródło informacji o zachowaniach klientów. Taką wizję rozwoju zdają się popierać najwięksi producenci, banki i operatorzy sieci bankomatów.

Na potwierdzenie tych faktów, z ostatniego badania firmy Tata Consulting Services obejmującego 13 różnych branż w różnych rejonach świata, wynika że już teraz ok. 30% firm używa sztucznej inteligencji w procesie obsługi klienta. Fala inteligentnych bankomatów nowej generacji wydaje się nieuchronna.

Czy bankomat nadal będzie służył do wypłaty gotówki?

Bez wątpienia w następnych latach bankomaty będą się intensywnie rozwijać, korzystając przy tym z technologii, które dzisiaj nie są jeszcze stosowane. Pozostanie jednak urządzeniem w którym obsługa gotówki wciąż będzie ważna. Poszerzy się zakres operacji z jej udziałem, np. wymiany gotówki na wirtualną walutę lub na odwrót, realizowanie przelewów pieniężnych.

Nowe generacje bankomatów wyposażone m.in. w sztuczną inteligencję będą lepiej dostosowana do potrzeb klientów i zabezpieczone przed włamaniem. Będziemy też zapewne świadkami rozwoju aplikacji z zakresu wirtualnej rzeczywistości. Za kilkanaście lat bankomat najprawdopodobniej będzie już kompleksowym „bankiem w pudełku”, inteligentnie połączonym z domem, bankiem, kanałami cyfrowymi, satelitami, różnymi sensorami i czujnikami. Nadal będzie jednak urządzeniem z którego klienci będą wypłacać gotówkę.

Listopad 2017

Dodaj komentarz