Nowe placówki Citi Handlowy potwierdzają światowe trendy w bankowości
We wrześniu ubiegłego roku Citi Handlowy otworzył w Katowicach nowy oddział. Zrywa on z tradycyjną obsługą klientów w placówce bankowej. W oddziale zastosowano multimedialne rozwiązania, które mają zachęcić klientów do samoobsługowego i zdalnego korzystania z usług. Chociaż placówka bardziej niż bank przypomina App Store firmy Apple, nie jest zupełną nowością w światowej bankowości. To kontynuacja trendu, który od dawna opisujemy na łamach naszego Portalu. Według nas już niedługo ten trend będzie wiodący w bankowości. Niedawno bank otworzył też nową placówkę w Poznaniu. Sprawdźmy jak nowe placówki Citi Handlowego wpisują się w nasze prognozy.
Czy placówki Citi Handlowy są przełomem w bankowości?
Placówka w katowickiej galerii handlowej była pierwszym takim obiektem Citi w Europie. Obiekt został stworzony zgodnie z ideą nazwaną Smart Banking. Kilka takich oddziałów już powstało w Stan Zjednoczonych. Znacznie więcej takich placówek bank otworzył na Dalekim Wschodzie w Singapurze czy w Japonii. Pierwszy taki obiekt udostępniono w Tokio w 2010 roku. Podobne oddziały funkcjonują już od kilku lat w innych bankach, na przykład w Deutsche Banku, BNP Paribas czy w Barclays.
W większości przypadków są to jednak placówki pilotażowe, które mają za zadanie przetestować w praktyce nowe idee obsługi. Placówki Citi od większości podobnych obiektów odróżnia to, że są w pełni „produkcyjne”. Wykorzystują jednak podobne rozwiązania. W światowej bankowości nie jest to przełomowy projekt, ale na naszym rynku jest to pierwsza taka placówka. Wkrótce mogą pojawić się następne.
Jak wyposażane są placówki Smart Banking na świecie?
Placówki w Nowym Jorku czy w Tokio to duże obiekty, o kilkuset metrowej powierzchni. Oddziały Citi mają z reguły kilka stałych elementów wyposażenia. Najbardziej rzucającym w oczy jest „Citi Interactive Media Wall”. To duży (2,8 na 4,3 metra) interaktywny, dotykowy ekran wyświetlający najnowsze informacje finansowe i widomości krajowe i zagraniczne.
Ekran jest podobny do tego jaki zainstalowano w placówce eksperymentalnej Accenture czy w placówkach Barclays. Klienci mają możliwości przeszukiwania na ekranie interesujących ich informacji. Media Wall jest przeznaczony dla osób przebywających w placówce, ale w większości obiektów instalowane są dodatkowe egzemplarze wyświetlające informacje przez okno na zewnątrz placówki.
„Citi Service Browser” to duże ekrany dotykowe, które umożliwiają klientom znalezienie informacji o produktach i usługach banku czy analizę raportów finansowych. „Citi Work Bench” to ekrany dotykowe, które umożliwiają otwarcie kont bankowych, złożenie wniosku o kartę kredytową czy przejrzenie historii dokonanych operacji. Ekrany instalowane są na ścianach lub na specjalnych stołach (tzw. Planning Table). Klientom w operacjach może pomagać personel placówki lub doradcy, z którymi kontaktują się poprzez wideokonferencje.
„Citi 360 Station” to urządzenia łączące funkcjonalność „City Service Browser” z zaawansowanymi wielofunkcjonalnymi bankomatami. Klienci mogą też w tych urządzeniach korzystać ze wsparcia doradców przez wideokonferencje. „City Consulting Room” to inaczej pokoje do przeprowadzania bardziej złożonych operacji bankowych, z bezpośrednim wsparciem personelu lub z możliwością korzystania z wideokonferencji.
Dzięki współpracy Citi z lokalnymi operatorami telekomunikacyjnymi, klienci mogą korzystać też w placówkach z bankowości mobilnej przy użyciu na przykład iPhone czy iPad.
Organizacja obsługi polskich placówek czerpią z najnowszych wzorców
Katowicka placówka jest o wiele mniejsza i skromniej wyposażona od amerykańskich i dalekowschodnich odpowiedników. Brakuje w niej chociażby „Citi Interactive Media Wall” skierowanego na zewnątrz placówki. Mimo to taka placówka to nowość w usługach bankowych na naszym rynku.
Głównym i centralnym elementem placówki jest duże stanowisko wyspowe, wyposażone w ekrany dotykowe. Przy ich pomocy klienci mogą korzystać z usług bankowych nie tylko City Handlowego. Mniejsze ekrany zainstalowane na specjalnych stojakach umieszczone są w innych miejscach. Jest to skromniejsza wersja Planning Table, znajdujących się na przykład w placówce tokijskiej.
W placówce nie ma lady kasjerskiej więc personel nie siedzi na stanowiskach dysponecko-kasjerskich. Zgodnie z nowymi trendami w bankowości, personel chodzi po placówce i nawiązuje kontakty z klientami.
Jak w innych nowatorskich placówkach, celem rozmów jest przede wszystkim poznanie potrzeb klientów, zaproponowanie dedykowanych usług czy pomoc w korzystaniu z urządzeń. Przy bardziej złożonych usługach do dyspozycji personelu i klientów są dwa specjalne pokoje, wyposażone w zestawy do połączeń wideokonferencyjnych z doradcą.
Na jednej ze ścian zainstalowano duży ekran multimedialny, czyli „Citi Interactive Media Wall”. Informuje on o ofercie banku, notowaniach giełdowych, kursach walut, wyświetla też wiadomości gospodarcze. W oddziale na ścianach powieszono również mniejsze ekrany dotykowe. Poza informacjami o ofercie udostępniane są tam na przykład kalkulatory produktów bankowych. W placówce wydzielono również tradycyjną strefę samoobsługową. W przeciwieństwie do innych placówek City typu Smart Banking wyposażonych w wielofunkcyjne urządzenia, w Katowicach zainstalowano dwa bankomaty.
Niedawno otwarto nową placówkę Citi Handlowy w Poznań City Center. W nowatorskim wnętrzu wydzielono otwartą salą operacyjną a także dwa pomieszczenia, gdzie odbywają się bardziej prywatne rozmowy i operacje kasowe. Oba pomieszczenia są wyposażone w recyklery kasjerskie.
Czy wkrótce w Polsce może pojawić się więcej takich oddziałów?
Placówki Citi Handlowy, choć dużo skromniejsze od amerykańskich i dalekowschodnich odpowiedników, wpisują się w światowe zmiany jakie zachodzą w modelu korzystania z usług bankowych. Trendy te przedstawiliśmy między innymi w artykule „Czy nadchodzi koniec ery placówek bankowych?”. Wszystko wskazuje na to, że znacznie zmniejszy się liczba placówek, a te które pozostaną, będą w dużo większym stopniu zautomatyzowane i przyjazne dla klientów.
Nowe placówki Citi czerpią rozwiązania z najlepszych światowych wzorców. Można je uznać za przykład nowej generacji placówek, na których wzorować się będą podobne oddziały przyszłości. Nie ma jeszcze pełnych danych, które pokazałyby kiedy taki model może się upowszechnić także w Polsce. Pamiętając jednak jak szybko popularne stały się placówki bez boksów kasjerskich, placówki z dotykowymi ekranami i stanowiskami wyspowymi już wkrótce mogą stać się nowym standardem na naszym rynku.
Kwiecień 2014
Co to za portal?
Inne tematy:
- Jakie zmiany dla uczestników polskiego rynku obsługi gotówki oznacza implementacja unijnej dyrektywy CER?
- Recyklery mają bardzo dużo do zaoferowania sieciom handlowym
- Czy za brak systemu zabezpieczenia bankomatów już wkrótce będzie można trafić do więzienia?
- Nowatorskie wdrożenie samoobsługowych wpłat bilonu w NBP laureatem prestiżowej nagrody
- Czy przepisy nakazujące zabezpieczanie bankomatów pomogą sieciom bankomatów, czy wręcz przeciwnie?
- Jakie zmiany może przynieść strategia gotówkowa opracowywana pod kierunkiem NBP?
- Czy Prezes NBP ma podstawy do planowania intensywnych działań w obronie gotówki?
- Czy pandemia koronawirusa unicestwi obrót gotówkowy?
- Czy posługując się gotówką faktycznie możemy zarazić się koronawirusem?
- Wyniki badań potwierdzają – gotówka jest tania i szybka w użyciu