Placówki, które dzisiaj wyznaczają kierunki rozwoju światowej bankowości, czyli jak oni to robią (część I)
Banki na całym świecie testują rozwiązania, które w najbliższych latach mogą mieć decydujący wpływ na rozwój placówek bankowych. Propozycje kilku banków wiodą prym w tym względzie i najbardziej poruszają wyobraźnie bankowców. Ale nie tylko ich. Również klientów oddziałów bankowych, którzy już niedługo mogą powszechnie korzystać z takich standardów usług. Przedstawiamy najważniejsze przykłady.
Umpqua Bank
Umpqua to amerykański bank, który od wielu lat kontynuuje projekt dotyczący nowatorskiej obsługi w placówkach bankowych. W 2007 roku bank otworzył w Portland oddział, który nazwał Innovation Lab. Celem tej placówki jest testowanie w praktyce nowych koncepcji usług bankowych oraz nowatorskich technologii uzyskanych dzięki zaangażowaniu partnerów technologicznych banku. Placówka Innovation Lab ma powierzchnię ok. 340 metrów. Wnioski z funkcjonowania placówki testowej bank przekłada na funkcjonowanie i rozwój sieci oddziałów.
Cel, jaki założyli sobie projektanci placówki to dążenie do tego, żeby ludzie przychodzili tam spędzać wolny czas, a nie tylko załatwiać sprawy finansowe. Po cóż by tam mieli zaglądać w wolnym czasie? Otóż jest tam przyjemnie, kolorowo i interesująco. Do tego stopnia, że niektórzy klienci porównują nawet wrażenia z tej placówki do wizyty w Disneyland.
Klienci placówki mają dostęp do informacji o ofercie Banku poprzez dotykowe terminale informacyjne. Ponadto w placówce odwiedzić mogą kawiarenkę internetową i bezpłatnie skorzystać z Internetu. Pod dużym wrażeniem są osoby, które korzystają z interaktywnej tablicy informacyjnej, na której zamieszczane są np. wiadomości o charakterze miejsko-urzędowym czy informacje związane z ofertami pracy. Innowacyjnym pomysłem jest także lokalna strona internetowa, która zachęca przedsiębiorców do wymiany doświadczeń.
Placówki są duże, bardzo estetyczne, dobrze oświetlone i przede wszystkim dają klientom całkowitą swobodę ruchu. Duży nacisk położona na zapewnienie bezpieczeństwa obsługi co zapewniają m.in. automaty kasjerskie.
Barclays
Nowa placówka Barclays stworzona została w myśl reguły 4 x „C”- Customer, Colleague, Community, Company, czyli Klient, Współpracownicy, Społeczeństwo, Firma.
Przy projektowaniu nowych placówek szczególny nacisk położono na nowoczesny, przyciągający wzrok design. Intensywna kolorystyka wnętrz pozostawia ogromne wrażenie na klientach jeszcze długo po wizycie w placówce. Pomieszczenia przyciągają urokiem, a prowadzone badania wykazują, że pracownicy z przyjemnością spędzają tam czas, nawet podczas przerw.
Nowe oblicze Barclays’a to przede wszystkim przestrzeń, dużo światła i swoboda ruchu w placówkach. Klient odwiedzając tę placówkę czuje się swobodnie, nie jest ograniczany barierkami czy kolejkami do stanowisk obsługi.
Nasuwa się pytanie, dlaczego i skąd te zmiany? Barclays postanowił wykorzystać najnowsze rozwiązania technologiczne i zautomatyzować obsługę klienta. W placówce ustawiono wiele automatów, które pełnią rolę informacyjną o ofercie Banku jak również pozwalają klientom samodzielnie wykonywać niektóre operacje bankowe.
Obok bycia nowoczesnym, Bank pozostaje w symbiozie z lokalną społecznością uczestnicząc w wydarzeniach kulturalnych czy udzielając się charytatywnie.
Przechodząc ulicami Luton czy Brighton nie sposób nie zauważyć placówek Barclays. Wyróżniają się spośród wielu innych banków bardzo charakterystyczną i intensywną kolorystyką logo marki Barclays. Dodatkowo odsłonięto wnętrze placówek, wykorzystując ogromne szyby. Na szybach nie ma przyklejonych plakatów reklamujących usługi jak ma to miejsce w większości tradycyjnych placówek, również w Polsce. Zamysłem Barclays’a było wzbudzić ciekawość wśród przechodniów, która ich przyprowadzi do oddziału
Poprzez zmiany wizerunku placówek oraz udostępnienie klientom nowości technologicznych Barklays zajmuje pierwsze miejsce pod względem zadowolenia i satysfakcji klientów wśród banków w Wielkiej Brytanii.
Deutsche Bank
Placówka o nazwie Q110 została utworzona w 2005 roku w Berlinie przez Deutsche Bank jako pole doświadczalne dla rozwiązań placówek przyszłości. W placówce wprowadzane wiele nowych pomysłów związanych ze stylem życia, wydarzeń kulturalnych (eventów), stref dla dzieci, otwartych przestrzeni przeznaczonych do zapewnienia do odpoczynku i relaksu klientów i przechodniów. Wkrótce przedstawimy szczegóły tego projektu.
2011
KOMENTARZE
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Co to za portal?
Inne tematy:
- Jakie zmiany dla uczestników polskiego rynku obsługi gotówki oznacza implementacja unijnej dyrektywy CER?
- Obieg gotówki – jak się kształtował i dokąd zmierza? (cz. I)
- Czy sztuczna inteligencja usprawni automatykę bankową?
- Nieoczekiwane problemy producentów bankomatów
- Nowe obowiązki w obsłudze gotówki w bankach spółdzielczych
- Dokąd zmierza wielokanałowość w światowej bankowości?
- Jak będzie wyglądał bankomat przyszłości?
- Zwyczaje płatnicze Polaków w najnowszym badaniu NBP
- Omnichannel w bankowości staje się standardem
- Automatyzacja stanowisk kasjerskich nadal kluczowa dla przeobrażeń w placówkach
Ciekawe te przemiany (np. Barclays). W banku musi być przyjaźnie – z tym się zgadzam w 100%