Placówki, które dzisiaj wyznaczają kierunki rozwoju światowej bankowości, czyli jak oni to robią (część II)
W tej części cyklu scharakteryzujemy placówkę o nazwie „Q110 – Deutsche Bank Przyszłości”. Została ona utworzona przez Deutsche Bank w 2005 roku w Berlinie, jako pole doświadczalne dla rozwiązań dedykowanych placówkom przyszłości. Przyjrzyjmy się, czym placówka wyróżnia się na tle innych tego typu obiektów. Niewątpliwie pod wieloma względami jest to unikatowy i nowatorski wkład w rozwój idei placówek bankowych.
Nowatorska, imponująca placówka
Nazwa placówki pochodzi od miejsca lokalizacji – „Quarter 110”. Jest to bardzo prestiżowe miejsce handlowe w Berlinie. Obiekt imponuje rozmachem aranżacyjnym oraz liczbą wdrożonych nowatorskich pomysłów związanych ze współczesnym stylem życia. Imponująca jest też powierzchnia, jaką zajmuje placówka – jest to aż 1260 metrów kwadratowych. W placówce Q110 pracuje 26 osób, z czego 20 to doradcy klienta.
Strefy obsługi
Wchodząc do placówki, klient ma do dyspozycji strefę bankowości samoobsługowej oraz obszerną strefę handlową gdzie może kupować różne produkty. W głębi placówki klient może korzystać ze stanowisk kasjesko-dysponenckich, które zdumiewają stylem w jakim zostały zaprojektowane. W centrum placówki usytuowany jest punkt informacyjny o nazwie Forum. Q110 zapewnia swoim klientom a także przechodniom przestronną powierzchnię gdzie mogą odpocząć i zrelaksować się. Jest tam kawiarnia, miejsce zabaw dla dzieci z opiekunką oraz galeria, w której odbywają się wystawy i inne wydarzenia kulturalne.
Q110 została utworzona w bliskim sąsiedztwie innych punktów handlowych, dlatego też czas otwarcia placówki jest dostosowany do obowiązujących godzin handlowych. Poprzez ogromne okna przechodnie nie zobaczą tradycyjnego oddziału banku, ale charakterystyczne dla tego miejsca centrum handlu. Tuż obok wejścia widoczna jest 24-godzinna strefa samoobsługowa gdzie można korzystać z bankomatów, terminali czy wideotelefonów.
Za pomocą terminali klienci mogą dokonywać płatności i innych operacji na swoim rachunku. Wystarczy przybliżyć do czytnika druk z poprawnie wypisanym zleceniem, a terminal zeskanuje numer rachunku i odczyta właściciela. Terminale służą również do przeglądania operacji na kontach i drukowania wyciągów. Klienci mają również możliwość deponowania bilonu w wyznaczonym terminalu. Do wyboru jest aż siedem języków obsługi terminali. Wideotelefon umożliwia natomiast klientom nawiązanie bezpośredniej rozmowy z personelem placówki.
Sklepy w centrum placówki
Główną ideą, która przyświecała projektantom Q110 było udostępnienie ludziom miejsc, w których często bywają. W ten sposób chcieli przyciągać klientów do odwiedzania placówki. Wybór padł na sklepy. Jest to strefa szczególna, niespotykana w innych placówkach. Charakter punktów handlowych zmienia się w zależności od sezonów. Zarządzający Q110 dobierają partnerów biznesowych koncentrując się na produktach z najwyższej półki. Wysoką jakość towarów gwarantuje m.in. Harrods, który oferuje swoje produkty w okresach świątecznych.
Punkt centralny placówki
Sercem placówki przyszłości jest punkt informacyjny o nazwie Forum. Jest to bardzo duży obszar, w którym dominują cztery duże stanowiska obsługi. To przy nich personel uzyskuje pierwsze informacje o przyszłych klientach, które pozwalają na personalizowanie oferowanych usług. Poszczególne stanowiska specjalizują się w czterech tematycznych obszarach:
- bankowość transakcyjna.
- zabezpieczenie przyszłości.
- jak zabezpieczyć swoje aktywa?
- bieżące oferty.
Pracownicy mają do dyspozycji laptopy, dzięki którym w dowolnym miejscu mogą przedstawić klientom pełną ofertę banku.
Strefa Private Banking
Jeśli zaistnieje konieczność bardziej dyskretnej rozmowy, klienci mogą zostać zaproszeni do dedykowanych pokoi. Każdy pokój jest inaczej zaprojektowany i to klient sam decyduje, które pomieszczenie wybiera do przeprowadzenia rozmowy. Stylizacja pomieszczeń nawiązuje do stylu retro, nowoczesnego, rodzinnego oraz dziecięcego. Jest też jedna większa sala przeznaczona dla liczniejszych grup klientów i wyposażona w sprzęt konferencyjny.
Strefa kasjersko-dysponecka
W Q110 wyodrębniono sześć wolnostojących stanowisk kasowych, umożliwiających klientom komfortowe korzystanie z usług banku. Nie ma tutaj typowych barierek czy szyb zabezpieczających. Klient ma bezpośredni wgląd w monitor komputera osoby obsługującej a personel ma zapewnione swobodne warunki do prowadzenia rozmowy handlowej.
Strefa odpoczynku i relaksu
Kolejnym niepowtarzalną strefą w Q110 jest miejsce przeznaczone do odpoczynku, stylizowane na ekskluzywny bar hotelowy. Stu metrowa przestrzeń o nazwie Bar zaprasza nie tylko klientów Q110, ale również przypadkowych przechodniów. Stworzono tu komfortowe warunki do odpoczynku czy zjedzenia posiłku. Oczywiście przy okazji można też korzystać z usług i porad bankowych.
Najżywszym i najbardziej ekspresyjnym miejscem jest kącik zabaw dla dzieci. Jest to 20- metrowa powierzchnia pełna kolorowych zabawek. Można tam na czas załatwiania spraw w placówce zostawić dzieci pod opieką wykwalifikowanego personelu.
Retail Banking
Deutsche Bank zdecydował się na zastosowanie koncepcji Retail Banking, czyli oferowania „zapakowanych usług”. Cóż to oznacza w przypadku Q110? Poszczególne oferowane usługi podzielono na grupy. Następnie materiały opisujące usługi zapakowano w różne pudełka odzwierciedlające kolory marki Q110. Pudełka zostały oryginalnie nazwane w zależności od tego jakich produktów lub jakiej grupy klientów dotyczą. Przykładowe nazwy to:
- Przewodnik po produktach,
- Płyta CD dedykowana tematyce męskiej,
- Tematy do dyskusji dla kobiet,
- Karty biznesowe.
Pozwoliło to stworzyć wrażenie fizyczności i namacalności oferowanych usług a jednocześnie w ciekawy sposób promować markę banku.
Podsumowując
Q110 stanowi niewątpliwie ciekawy przykład jak można w nowatorski sposób zachęcać klientów do korzystania z usług w placówce. W dużej mierze udało się to dzięki umiejętnemu połączeniu usług bankowych z innymi usługami, które na pozór nie mają nic wspólnego z bankowością. Niewątpliwie ważną rolę odgrywa też nowoczesna technologia, która umożliwia łatwy dostęp do usług i swobodę w kontaktach personelu z klientami. Wszystko przy zachowaniu wysokiego stopnia bezpieczeństwa.
Zamierzeniem twórców Q110 było żeby placówka ta stała się dla klientów Deutsche Banku synonimem miejsca bezpiecznego i komfortowego. Miejscem, w którym sprawy bankowe załatwia się z ogromna przyjemnością i bez jakichkolwiek barier. Zgodzicie się chyba, że cel twórców został osiągnięty?
2011
Linki do artykułów o najnowszych trendach w placówkach bankowych:
Czy już wkrótce wieczorami zamiast w pubach będziemy się bawić w placówkach bankowych?
Najnowsze trendy w wyposażaniu placówek bankowych wg laboratorium Accenture
Czy nadchodzi koniec ery placówek bankowych?
Jak automatyzować obsługę w oddziałach w przyszłości?
Nowa placówka Citi Handlowy potwierdza światowe trendy w bankowości
Właśnie powstaje w Polsce nowy standard placówek bankowych
Co to za portal?
Inne tematy:
- Jakie zmiany dla uczestników polskiego rynku obsługi gotówki oznacza implementacja unijnej dyrektywy CER?
- Obieg gotówki – jak się kształtował i dokąd zmierza? (cz. I)
- Czy sztuczna inteligencja usprawni automatykę bankową?
- Nieoczekiwane problemy producentów bankomatów
- Nowe obowiązki w obsłudze gotówki w bankach spółdzielczych
- Dokąd zmierza wielokanałowość w światowej bankowości?
- Jak będzie wyglądał bankomat przyszłości?
- Zwyczaje płatnicze Polaków w najnowszym badaniu NBP
- Omnichannel w bankowości staje się standardem
- Automatyzacja stanowisk kasjerskich nadal kluczowa dla przeobrażeń w placówkach