Premiera innowacyjnych placówek mBanku stała się faktem

mBank rozpoczął realizację nowej strategii w budowie sieci swoich placówek. Nowe oddziały mają różnić się w zależności od przeznaczenia, a obsługa klientów ma być wspomagana najnowszą technologią. Tym samym zawitał na dobre do Polski ogólnoświatowy trend tworzenia kilku kategorii zautomatyzowanych placówek dostosowanych do potrzeb różnych klientów. Niektóre z rozwiązań zastosowanych w nowej placówce mBanku zastosowano po raz pierwszy w naszej bankowości. Jak zatem prezentuje się nowa odsłona placówek mBanku?

mBank w sieci swoich oddziałów realizuje nową strategię

Okazuje się, że bank promujący się jako instytucja korzystająca z najnowszych technologii i pretendujący to statusu banku wirtualnego, stawia też na oddziały. Tym samym mBank realizuje strategię świadczenia usług opartą o model wielokanałowy, który na świecie staje się coraz popularniejszy.

W 2014 roku bank uruchomił dwa różne oddziały, które mają być wzorcami dla następnych placówek. W czerwcu w Szczecinie w budynku Lastadia Office rozpoczęło pracę centrum doradcze, którego celem jest sprzedaż kompleksowych usług finansowych. Następnie w listopadzie w łódzkiej Manufakturze uruchomiono oddział określany jako „lekki”, który ma za zadanie oferować podstawowe produkty bankowe i pozyskiwać jak największą rzeszę klientów.

Według takiego modelu w najbliższych latach będą ujednolicane i tworzone placówki mBanku. Do 2018 roku wszystkie oddziały korporacyjne i placówki detaliczne będą połączone. Następnie podział ten ma być zmieniany na centra doradcze i „lekkie” oddziały umiejscowione w centrach handlowych. Dodatkowo sieć placówek będzie wspierana przez około 60 mKiosków. Sprawdźmy jak prezentują się nowe oddziały mBanku.

Centra doradcze – bankowość korporacyjna w nowej odsłonie

Centrum doradcze mBank w Szczecinie

Bank planuje udostępnić klientom swoje centra doradcze we wszystkich miastach gdzie jest obecny. Docelowo ma być uruchomione 80 takich obiektów. Zarówno w działającym już szczecińskim oddziale jak i w planowanych centrach doradczych, zmienia się nie tylko wygląd ale i ich funkcjonalność. Oddziały te z założenia będą oferować pełen zakres usług finansowych.

Klienci w jednym miejscu będą korzystać z usług bankowości detalicznej a także z oferty usług bankowości korporacyjnej, inwestycyjnej i prywatnej, które oferują różne spółki z grupy mBank. W zależności czy w danym mieście działa oddział danej spółki, klient będzie mógł skorzystać na przykład z mLeasingu, mFaktoringu czy z usług domu maklerskiego mBanku. Oddziały będą otwierane w budynkach biurowych zlokalizowanych poza głównymi ulicami miast, tak by zapewnić dobry dojazd i miejsca parkingowe.

Lekkie placówki na miarę nowych czasów

Grupa 45-ciu „lekkich” i niewielkich placówek ma zapewnić szybką i sprawną obsługę w zakresie podstawowych produktów bankowych. Głównymi ich zadaniami ma być obsługa kasowa (realizowana z wykorzystaniem recyklera kasjerskiego), przyjmowanie dyspozycji, obsługa kont, obsługa wydawanych na miejscu kart płatniczych czy udzielanie kredytów gotówkowych. Usługi te mają być „serwowane” w nowej atrakcyjnej dla klientów formie. I chociaż łódzka placówka przypomina nieco nowe oddziały Citi Handlowy (artykuł: „Nowe placówki Citi Handlowy potwierdzają światowe trendy w bankowości”), to kilka zastosowanych w niej rozwiązań są niewątpliwą nowością w polskiej bankowości.

Otoczenie i zewnętrze „lekkiej” placówki

Lekka placówka mBank w łódzkiej Manufakturze

Placówkę zlokalizowano w centrum handlowym Manufaktura w bezpośrednim sąsiedztwie sklepów. W ścianie zewnętrznej oddziału zainstalowano duży ekran interaktywny, wyposażony w reagującą na ruch technologię kinect. Ekran ma za zadanie zaintrygować przechodniów i zachęcić do odwiedzenia placówki.

Jeśli osoba przechodzi w jego pobliżu na ekranie pojawia się duży wykrzyknik, a następnie wyświetlane są ikony ofert zniżkowych dostępnych w placówce (tzw. mOkazje). Elementy graficzne na ekranie reagują na ruch i podążają za przechodniem zachęcając go do odwiedzenia placówki.

Przy wejściu, w strefie dostępnej również poza godzinami pracy placówki, zainstalowano bankomat recyklingowy.

Bankowość interaktywna w nowym wymiarze

Ekrany interaktywne i strefa dzieci w łódzkiej placówce mBank

W środku placówki wyróżniają się trzy ponad 50-calowe ekrany dotykowe, tzw. video-wall. Przy ich pomocy możemy zapoznać się z ofertą banku i z dostępnymi mOkazjami. Obsługa ekranów jest bardzo przyjemna i polega głównie na rozwijaniu wielopoziomowych menu oraz na przesuwaniu elementów graficznych, także pomiędzy ekranami.

Nowością są zainstalowane nad ekranami kamery, które umożliwiają identyfikację płci klienta i dostosowanie do niej treści komunikatów prezentowanych na ekranach.

To pierwszy przypadek w Polsce zastosowania automatycznego rozpoznawania klienta i personalizacji oferty bankowej w takiej formie. Następny krok to pełna identyfikacja biometryczna klienta po wejściu do placówki i przygotowanie oferty dostosowanej do jego profilu. Już wkrótce i takie rozwiązania mogą zagościć w polskich oddziałach.

Usługi dostosowane do potrzeb różnych klientów

Stanowiska obsługi klientów w placówce mBank

Wyróżnikiem oferty  „lekkiej” placówki mają być specjalne rabaty i promocje na produkty oferowane w sąsiednich sklepach. Ma to być ważne narzędzie w zachęcaniu klientów do odwiedzenia placówki i skorzystania z jej usług. Podstawowa oferta nie obejmuje natomiast złożonych produktów bankowych.

Jeśli klient chce uzyskać informacje o produktach inwestycyjnych czy kredytach hipotecznych może skorzystać z video-terminali. Urządzenia, zainstalowane poza ogólnodostępną salą operacyjną, umożliwiają przeprowadzenie wideokonferencji z pracownikiem centrum doradczego.

 

Minibankomat w placówce mBank

Z „lekkiej” placówki mogą korzystać klienci korporacyjni oraz klienci bankowości prywatnej mBanku. Nie mogą realizować pełnego zakresu usług, ale mają do dyspozycji obsługę gotówkową oraz możliwość składania dyspozycji.

W placówce poza dużymi ekranami dotykowymi jest kilka innych stanowisk gdzie klient może korzystać z usług. Na stolikach leżą tablety umożliwiające dostęp do bankowości elektronicznej. Klient może również bezpłatnie skorzystać z wifi. Dodatkowo ma też  możliwość naładowania baterii swojego telefonu lub tabletu.

W oddziale wydzielono też specjalną strefę dla dzieci. Przyszli klienci banku mogą pobawić się mini bankomatem i tabletami, na których udostępniane są różne gry i zabawy. To ukłon w stronę rodziców, którzy potrzebują nieco wolnego czasu na skorzystanie z usług placówki.

 

Ambitne plany mBanku związane z placówkami

W ciągu kilku lat mBank chce zainwestować w projekt przebudowy sieci swoich oddziałów ponad 70 milionów złotych. W zamian chce skuteczniej sprzedawać swoje usługi a także osiągnąć oszczędności z reorganizacji sieci przekraczające 50 milionów złotych rocznie. Ma to być możliwe m.in. dzięki lepszemu zarządzaniu wynajmowanymi powierzchniami. Ale nie tylko finanse w tym projekcie są istotne. Jeśli zakończy się on sukcesem może znaleźć wielu naśladowców. Dzięki temu może trwale wpłynąć na sposób działania placówek polskich banków.

Listopad 2014

Dodaj komentarz