Premiera innowacyjnych placówek mBanku stała się faktem
mBank rozpoczął realizację nowej strategii w budowie sieci swoich placówek. Nowe oddziały mają różnić się w zależności od przeznaczenia, a obsługa klientów ma być wspomagana najnowszą technologią. Tym samym zawitał na dobre do Polski ogólnoświatowy trend tworzenia kilku kategorii zautomatyzowanych placówek dostosowanych do potrzeb różnych klientów. Niektóre z rozwiązań zastosowanych w nowej placówce mBanku zastosowano po raz pierwszy w naszej bankowości. Jak zatem prezentuje się nowa odsłona placówek mBanku?
mBank w sieci swoich oddziałów realizuje nową strategię
Okazuje się, że bank promujący się jako instytucja korzystająca z najnowszych technologii i pretendujący to statusu banku wirtualnego, stawia też na oddziały. Tym samym mBank realizuje strategię świadczenia usług opartą o model wielokanałowy, który na świecie staje się coraz popularniejszy.
W 2014 roku bank uruchomił dwa różne oddziały, które mają być wzorcami dla następnych placówek. W czerwcu w Szczecinie w budynku Lastadia Office rozpoczęło pracę centrum doradcze, którego celem jest sprzedaż kompleksowych usług finansowych. Następnie w listopadzie w łódzkiej Manufakturze uruchomiono oddział określany jako „lekki”, który ma za zadanie oferować podstawowe produkty bankowe i pozyskiwać jak największą rzeszę klientów.
Według takiego modelu w najbliższych latach będą ujednolicane i tworzone placówki mBanku. Do 2018 roku wszystkie oddziały korporacyjne i placówki detaliczne będą połączone. Następnie podział ten ma być zmieniany na centra doradcze i „lekkie” oddziały umiejscowione w centrach handlowych. Dodatkowo sieć placówek będzie wspierana przez około 60 mKiosków. Sprawdźmy jak prezentują się nowe oddziały mBanku.
Centra doradcze – bankowość korporacyjna w nowej odsłonie
Bank planuje udostępnić klientom swoje centra doradcze we wszystkich miastach gdzie jest obecny. Docelowo ma być uruchomione 80 takich obiektów. Zarówno w działającym już szczecińskim oddziale jak i w planowanych centrach doradczych, zmienia się nie tylko wygląd ale i ich funkcjonalność. Oddziały te z założenia będą oferować pełen zakres usług finansowych.
Klienci w jednym miejscu będą korzystać z usług bankowości detalicznej a także z oferty usług bankowości korporacyjnej, inwestycyjnej i prywatnej, które oferują różne spółki z grupy mBank. W zależności czy w danym mieście działa oddział danej spółki, klient będzie mógł skorzystać na przykład z mLeasingu, mFaktoringu czy z usług domu maklerskiego mBanku. Oddziały będą otwierane w budynkach biurowych zlokalizowanych poza głównymi ulicami miast, tak by zapewnić dobry dojazd i miejsca parkingowe.
Lekkie placówki na miarę nowych czasów
Grupa 45-ciu „lekkich” i niewielkich placówek ma zapewnić szybką i sprawną obsługę w zakresie podstawowych produktów bankowych. Głównymi ich zadaniami ma być obsługa kasowa (realizowana z wykorzystaniem recyklera kasjerskiego), przyjmowanie dyspozycji, obsługa kont, obsługa wydawanych na miejscu kart płatniczych czy udzielanie kredytów gotówkowych. Usługi te mają być „serwowane” w nowej atrakcyjnej dla klientów formie. I chociaż łódzka placówka przypomina nieco nowe oddziały Citi Handlowy (artykuł: „Nowe placówki Citi Handlowy potwierdzają światowe trendy w bankowości”), to kilka zastosowanych w niej rozwiązań są niewątpliwą nowością w polskiej bankowości.
Otoczenie i zewnętrze „lekkiej” placówki
Placówkę zlokalizowano w centrum handlowym Manufaktura w bezpośrednim sąsiedztwie sklepów. W ścianie zewnętrznej oddziału zainstalowano duży ekran interaktywny, wyposażony w reagującą na ruch technologię kinect. Ekran ma za zadanie zaintrygować przechodniów i zachęcić do odwiedzenia placówki.
Jeśli osoba przechodzi w jego pobliżu na ekranie pojawia się duży wykrzyknik, a następnie wyświetlane są ikony ofert zniżkowych dostępnych w placówce (tzw. mOkazje). Elementy graficzne na ekranie reagują na ruch i podążają za przechodniem zachęcając go do odwiedzenia placówki.
Przy wejściu, w strefie dostępnej również poza godzinami pracy placówki, zainstalowano bankomat recyklingowy.
Bankowość interaktywna w nowym wymiarze
W środku placówki wyróżniają się trzy ponad 50-calowe ekrany dotykowe, tzw. video-wall. Przy ich pomocy możemy zapoznać się z ofertą banku i z dostępnymi mOkazjami. Obsługa ekranów jest bardzo przyjemna i polega głównie na rozwijaniu wielopoziomowych menu oraz na przesuwaniu elementów graficznych, także pomiędzy ekranami.
Nowością są zainstalowane nad ekranami kamery, które umożliwiają identyfikację płci klienta i dostosowanie do niej treści komunikatów prezentowanych na ekranach.
To pierwszy przypadek w Polsce zastosowania automatycznego rozpoznawania klienta i personalizacji oferty bankowej w takiej formie. Następny krok to pełna identyfikacja biometryczna klienta po wejściu do placówki i przygotowanie oferty dostosowanej do jego profilu. Już wkrótce i takie rozwiązania mogą zagościć w polskich oddziałach.
Usługi dostosowane do potrzeb różnych klientów
Wyróżnikiem oferty „lekkiej” placówki mają być specjalne rabaty i promocje na produkty oferowane w sąsiednich sklepach. Ma to być ważne narzędzie w zachęcaniu klientów do odwiedzenia placówki i skorzystania z jej usług. Podstawowa oferta nie obejmuje natomiast złożonych produktów bankowych.
Jeśli klient chce uzyskać informacje o produktach inwestycyjnych czy kredytach hipotecznych może skorzystać z video-terminali. Urządzenia, zainstalowane poza ogólnodostępną salą operacyjną, umożliwiają przeprowadzenie wideokonferencji z pracownikiem centrum doradczego.
Z „lekkiej” placówki mogą korzystać klienci korporacyjni oraz klienci bankowości prywatnej mBanku. Nie mogą realizować pełnego zakresu usług, ale mają do dyspozycji obsługę gotówkową oraz możliwość składania dyspozycji.
W placówce poza dużymi ekranami dotykowymi jest kilka innych stanowisk gdzie klient może korzystać z usług. Na stolikach leżą tablety umożliwiające dostęp do bankowości elektronicznej. Klient może również bezpłatnie skorzystać z wifi. Dodatkowo ma też możliwość naładowania baterii swojego telefonu lub tabletu.
W oddziale wydzielono też specjalną strefę dla dzieci. Przyszli klienci banku mogą pobawić się mini bankomatem i tabletami, na których udostępniane są różne gry i zabawy. To ukłon w stronę rodziców, którzy potrzebują nieco wolnego czasu na skorzystanie z usług placówki.
Ambitne plany mBanku związane z placówkami
W ciągu kilku lat mBank chce zainwestować w projekt przebudowy sieci swoich oddziałów ponad 70 milionów złotych. W zamian chce skuteczniej sprzedawać swoje usługi a także osiągnąć oszczędności z reorganizacji sieci przekraczające 50 milionów złotych rocznie. Ma to być możliwe m.in. dzięki lepszemu zarządzaniu wynajmowanymi powierzchniami. Ale nie tylko finanse w tym projekcie są istotne. Jeśli zakończy się on sukcesem może znaleźć wielu naśladowców. Dzięki temu może trwale wpłynąć na sposób działania placówek polskich banków.
Listopad 2014
Co to za portal?
Inne tematy:
- Jakie zmiany dla uczestników polskiego rynku obsługi gotówki oznacza implementacja unijnej dyrektywy CER?
- Recyklery mają bardzo dużo do zaoferowania sieciom handlowym
- Czy za brak systemu zabezpieczenia bankomatów już wkrótce będzie można trafić do więzienia?
- Nowatorskie wdrożenie samoobsługowych wpłat bilonu w NBP laureatem prestiżowej nagrody
- Czy przepisy nakazujące zabezpieczanie bankomatów pomogą sieciom bankomatów, czy wręcz przeciwnie?
- Jakie zmiany może przynieść strategia gotówkowa opracowywana pod kierunkiem NBP?
- Czy Prezes NBP ma podstawy do planowania intensywnych działań w obronie gotówki?
- Czy pandemia koronawirusa unicestwi obrót gotówkowy?
- Czy posługując się gotówką faktycznie możemy zarazić się koronawirusem?
- Wyniki badań potwierdzają – gotówka jest tania i szybka w użyciu