Rewolucja – placówka pokonała Internet i nadal jest wizytówką banków
Idea placówki bankowej przeszła w ostatnich latach prawdziwą rewolucję. Jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych klient w oddziale bankowym był odgrodzony od personelu szybami kuloodpornymi. Stał w długich kolejkach do okienka, a uzyskanie jakiejkolwiek informacji o ofercie banku wymagało od klienta sporego wysiłku. Dzisiaj obsługa klienta w placówce diametralnie się zmieniła. Nie zmieniła się natomiast rola placówki w strategii banków. Nadal jest ich najlepszą wizytówką.
Placówka bankowa jest nadal istotna
Mnogość przykładów, jak również dostępne badania i prognozy wskazują, że mimo rozwoju bankowości internetowej placówka bankowa ma się dobrze. Jej istnienie jest niezagrożone. Dzieje się też tak dlatego, że klient oczekuje osobistego kontaktu z personelem. Szczególnie w ważnych dla niego sprawach, wymagających często uruchomienia skomplikowanych procesów bankowych, Okazuje się, że Internet po prostu nie wystarcza. Dodatkowo, nadal bardzo powszechne są operacje dokonywane z użyciem gotówki.
Jeżeli pracujesz w banku i zajmujesz się organizacją sprzedaży usług detalicznych wszystko wskazuje na to, że jeszcze przez wiele lat będziesz w tym celu korzystał z placówek.
Środki usprawniające pracę placówek
Całkowita reorganizacja, wręcz rewolucja w obsłudze klientów w placówce bankowej jest możliwa m.in. dzięki zastosowaniu takich urządzeń jak: automaty kasjerskie, bankomaty, kioski informacyjne czy terminale transakcyjne. Dzięki nim klient uzyskuje w placówce łatwy dostęp do informacji i usług, a bank zyskuje tym samym nowe możliwości sprzedaży swoich produktów. Co ważne, mimo rezygnacji z większości widocznych zabezpieczeń i wrażenia „otwartości”, możesz być pewien, że zwiększył się poziom bezpieczeństwa w placówce.
Strefy funkcjonalne wydzielone w placówkach
Współczesna placówka bankowa składa się z kilku wyodrębnionych stref o różnym przeznaczeniu. Podstawowe z nich to:
– Strefa samoobsługi – znajduje się w przedsionku placówki najczęściej dostępna przez 24 godziny na dobę. Dzięki wyposażeniu w urządzenia samoobsługowe daje klientom możliwość samodzielnej realizacji większości operacji bankowych
– Strefa dysponencko- kasjerska – wyposażona w multisejfy lub automaty kasjerskie, umożliwia wpłaty i wypłaty gotówki. Jednocześnie personel ma zapewnione warunki do swobodnej komunikacji z klientem i sprzedaży usług.
– Strefa operacji specjalnych – przeznaczona do obsługi najważniejszych klientów i sprzedaży złożonych produktów bankowych.
– Strefa socjalna i techniczna placówki – dostępna dla personelu
Dzięki pojawiającym się wciąż nowym rozwiązaniom technicznym, banki mają dzisiaj praktycznie nieograniczone możliwości w aranżowaniu tych stref. Istnieją placówki, w których wyodrębniono nawet dziesięć stref obsługi klientów. Przykładem takim jest placówka ‘2 Opéra’ Banku BNP Paribas.
Jak nowatorsko wykorzystać placówkę?
Przykłady placówek na całym świecie pokazują, że jest wiele sposobów na to aby wciąż zaskakiwać klientów sposobem świadczenia usług. Przykładem są placówki, które organizują koncerty muzyczne, w których funkcjonują kawiarnie, sklepy lub można w nich korzystać z usług za pośrednictwem wielkich ekranów.
Współczesne banki dysponują swoistymi poligonami w postaci doświadczalnych placówek, w których testują nowe sposoby obsługi i nowe technologie. Wszystko po to, by wyprzedzić konkurencję i zachęcić klientów do korzystania z ich usług. Dostępne rozwiązania technologiczne pozwalają również mniejszym bankom na znalezienie sposobu na to, żeby ich placówki odróżniały się od konkurencji. Dzięki temu mogą znaleźć swoje nisze i skutecznie w nich działać.
Wszystko to sprawia, że placówka jest nadal ważnym elementem strategii banków w dystrybucji produktów. Stanowi często najważniejszą wizytówkę nowatorskiego podejścia do świadczenia usług.
Jeśli chcesz poznać przykłady i zalecenia, które mogą wzmocnić przewagi konkurencyjne Twoich placówek, zapraszamy Cię do lektury artykułów zamieszczonych na niniejszym portalu.
2011
Przykładowe artykuły:
Właśnie powstaje w Polsce nowy standard placówek bankowych
Jak automatyzować obsługę w oddziałach w przyszłości?
Nowa placówka Citi Handlowy potwierdza światowe trendy w bankowości
Co to za portal?

Inne tematy:
-
Dokąd zmierza wielokanałowość w światowej bankowości?
-
Jak będzie wyglądał bankomat przyszłości?
-
Omnichannel w bankowości staje się standardem
-
Automatyzacja stanowisk kasjerskich nadal kluczowa dla przeobrażeń w placówkach
-
Automatyzacja depozytu staje się istotnym elementem strategii oszczędnościowych banków
-
Placówki bankowe – Quo vadis?
-
Czy samoobsługowe wpłaty bilonu w urządzeniach CDS będą standardem w bankowości?
-
Technologie, które mają zmienić oblicze bankowości podczas konferencji NCR
-
Zdaniem specjalistów nadchodzą rewolucyjne zmiany w samoobsłudze bankowej
-
Pożyczka z automatu – czy nowy sposób korzystania z usług finansowych może być zagrożeniem dla klientów?