Technologie, które mają zmienić oblicze bankowości podczas konferencji NCR
We wrześniu w warszawskim showroomie firmy NCR, odbyła się konferencja Trendy Technologiczne, Które Zmienią Oblicze Bankowości. Uczestnicy konferencji mieli okazję dowiedzieć się jakie zdaniem NCR są kierunki rozwoju technologii dedykowanych dla sektora bankowego oraz jakie wyzwania stoją przed tą branżą w obliczu postępującej cyfryzacji.
Technologia NCR ma zmienić oblicze bankowości
Tematy poruszane podczas konferencji NCR, w dużej części pokrywały się z zagadnieniami omawianymi na Portalu Automatyka Bankowa. Również wnioski dotyczące zarówno obecnej sytuacji jak i prognoz dla sektora bankowego, najczęściej pokrywały się z tezami prezentowanymi na naszym Portalu. Kilka zagadnień przedstawiono jednak po raz pierwszy. Dotyczy to zwłaszcza tematu „nano branch”, przedstawionego w dalszej części niniejszego artykułu.
Konferencję podzielono na trzy główne moduły: rozwiązania NCR z zakresu omni-channel, rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa oraz Branch Transformation według NCR.
Omni-channel NCR
Rozwiązaniem firmy NCR przeznaczonym do obsługi klientów w wariancie Omni-channel jest system NCR APTRA Connections. Samo rozwiązanie i sposób w jaki zmienia ono podejście do biznesu indywidualnej placówki bankowej przedstawił Prezes NCR w Polsce oraz na Europę Wschodnią, Bartłomiej Śliwa. W swojej prezentacji poruszył m.in. kwestię budowania lojalności klientów przez instytucje bankowe. „Rola customer experience w bankowości nigdy nie była większa. Zapewnienie pełnego doświadczenia omni-channel jest jednym z najważniejszych celów, do których powinny dążyć banki by sprostać oczekiwaniom współczesnego konsumenta” – stwierdził Bartłomiej Śliwa.
Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo
Jedną z prezentacji poświęcono rozwiązaniom NCR, które mają zwiększać bezpieczeństwo instytucji finansowych. Przedstawiono kwestie bezpieczeństwa transakcji, ryzyka ataków na instytucje, pułapek czyhających na klientów. Podkreślono również, że w ubiegłym roku wzrosła liczba ataków na banki i to zarówno ataków fizycznych, jak i dokonywanych za pośrednictwem sieci. Potwierdza to fakt, że mamy do czynienia z nieustannym wyścigiem instytucji finansowych z przestępcami.
NCR oferuje systemy bezpieczeństwa, które mają pomagać w zabezpieczeniu się przed wyciekiem danych i atakami na bankomaty, urządzenia i sieci logiczne. Do tych systemów należą Fractals, Alaric i Fidelis.
Branch Transformation według NCR
Nowym zagadnieniem poruszanym podczas konferencji NCR było projektowania oddziałów przyszłości w modelu „nano-branch”. Placówki banków realizowane w modelu nano-branch mają pozwolić na pełne poznanie potrzeb klienta, w odniesieniu do jego preferencji i zachowań.
„Nano-branch” to oddział w wersji mini z obsługą personelu, stawiany na przykład jako wyspa w galerii handlowej. Obsługa personelu w takiej placówce ma być na minimalnym poziomie zaangażowania, a nacisk jest położony na obsługę przy użyciu urządzeń samoobsługowych.
Zdaniem NCR dla takich oddziałów kluczowa jest lokalizacja. Ustawienie placówki nieco dalej, na innym rogu ulicy lub galerii czy z logo odwróconym w inną stronę, może się przełożyć na wielokrotny wzrost lub spadek liczby klientów.
Podczas prezentacji przedstawiono również wagi odpowiedniego podejścia do planowania powierzchni placówki, z uwzględnieniem stref samoobsługowych i modularności zastosowanych rozwiązań.
Zmiany placówkach bankowych są przesądzone
Konferencja NCR, której tematem przewodnim były zmiany w obsłudze klientów ze szczególnym uwzględnieniem placówek, to kolejne potwierdzenie tego, że banki czekają zmiany w tym obszarze. Można stwierdzić, że obecnie trwa poszukiwanie różnych koncepcji jak dokładnie te zmiany mają wyglądać. Trend jest jednak jednoznaczny: optymalizacja kosztów poprzez automatyzację usług. Czy koncepcja placówek „nano-branch” będzie odgrywała znaczącą rolę w nadchodzących zmianach? Odpowiedź na to pytanie zapewne poznamy niebawem.
Październik 2016
Co to za portal?
Inne tematy:
- RetailShow 2018 potwierdził coraz ważniejszą rolę automatyzacji gotówki w handlu
- Nowe obowiązki w obsłudze gotówki w bankach spółdzielczych
- Dokąd zmierza wielokanałowość w światowej bankowości?
- Jak będzie wyglądał bankomat przyszłości?
- Kongres Obsługi Gotówki 2017
- Omnichannel w bankowości staje się standardem
- Automatyzacja stanowisk kasjerskich nadal kluczowa dla przeobrażeń w placówkach
- Automatyzacja depozytu staje się istotnym elementem strategii oszczędnościowych banków
- Placówki bankowe – Quo vadis?
- Czy samoobsługowe wpłaty bilonu w urządzeniach CDS będą standardem w bankowości?