Terminale i kioski samoobsługowe – jakie jeszcze funkcje mogą spełniać w placówkach bankowych?

Terminale i kioski samoobsługowe na stałe wpisały się już w „krajobraz” różnych firm i instytucji. Wydaje się, że już niewiele więcej można oferować klientom przy ich pomocy. A jednak mnogość dostępnych modeli i wyposażenia sprawia, że można je stosować w nowych obszarach i w nowy sposób.  Wiele z dostępnych podzespołów jest przeznaczonych do stosowania w kioskach dedykowanych dla banków. I to właśnie placówki bankowe są miejscem, gdzie od dłuższego czasu coraz więcej kiosków i terminali samoobsługowych znajduje zastosowanie. Jeśli chcesz poznać, jakie funkcje te urządzenia mogą spełniać w banku, a nawet zobaczyć terminal w akcji – zapraszamy do lektury artykułu.

 

Kioski samoobsługowe są już powszechnie używane

Odwiedzając różne miejsca publiczne można zauważyć, że kioski samoobsługowe stały się już stałym elementem wyposażenia wielu firm i instytucji. Z kiosków możemy korzystać w centrach handlowych, urzędach czy na dworcach. Najczęściej kioski pełnią funkcje informacyjne i zapewniają dostęp do Internetu.

Kiosk informacyjny

Banki również powszechnie stosują takie urządzenia. Często są to modele o większej funkcjonalności, specjalnie dla nich projektowane. Coraz więcej egzemplarzy posiada czytniki kart i klawiaturę do PIN-u (PIN PAD). A przecież możliwości wyposażania kiosków w dodatkowe moduły „bankowe” są znacznie większe.

Podstawowa korzyść z zastosowania kiosków to niższe koszty obsługi klientów w porównaniu do usług świadczonych przez personel. A korzyści jest więcej. Kioski z dostępem do Internetu pozwalają korzystać z bankowości internetowej klientom, którzy nie mają takiej możliwości w domu. Dzięki takim elementom jak wydruk po operacji, zapewniają poczucie większego bezpieczeństwa niż przy transakcjach wykonywanych w domu. Takie bezpieczeństwo to nadal ważny czynnik dla znaczącej części klientów. Ważna jest też funkcja edukacyjna kiosków. Nowym klientom personel przy ich pomocy może pokazać, w jaki sposób korzystać z bankowości internetowej.

Wadą kiosków jest to, że nie zapewniają takiej samej skuteczności w sprzedaży usług i budowaniu relacji jak doświadczeni pracownicy. Kluczem do sukcesu jest zatem zachowanie równowagi między usługami świadczonymi przez personel a urządzenia samoobsługowe.

 

Kioski samoobsługowe to perspektywiczny biznes

Z badań przeprowadzonych przez Summit Research Associaties wynika, że do końca 2011 roku w różnych firmach na świecie będzie zainstalowane prawie 2 miliony kiosków.  Z kolei prognozy Global Industry Analysts Inc.(GIA) wskazują, że w 2015 roku rynek kiosków interaktywnych osiągnie wartość 1,2 miliarda dolarów (około 150 tysięcy sztuk urządzeń). Te dane niewątpliwie świadczą o dużym potencjale tego rynku.

Największa liczba kiosków jest zainstalowana w Ameryce Północnej (około 65%) oraz w Europie i w rejonie Azji i Pacyfiku. W wielu krajach silną pozycję wśród dostawców mają firmy lokalne. Z tego powodu nie ma zdecydowanych liderów na światowym rynku. Najważniejsi dostawcy to takie firmy jak Diebold, Hashtech Systems Pvt, ImageXpres, IBM, Kiosk Information Systems, Meridian Kiosks LLC, Motorola, NCR, Netkey, Phoenix Kiosk, Rittal czy ViVOtech.

Ciekawym przykładem tego jak dynamicznie rozwija się ten rynek jest Dworzec Centralny w Warszawie. Jeszcze kilka lat temu samoobsługowo można było tam korzystać tylko z kilku bankomatów. Dzisiaj przy pomocy kiosków można kupić bilety PKP i komunikacji miejskiej, skorzystać z Internetu, doładować kartę miejską czy też doładować baterie komórki. To bardzo duży „samoobsługowy” postęp i można przypuszczać, że liczba tego typu usług nadal będzie się zwiększać.

 

Rodzaje kiosków bankowych

Kioski przeznaczone do stosowania w bankach dzielą się na kilka kategorii. Najprostsze to oczywiście kioski informacyjne z dostępem Internetu. Bardziej złożone to terminale transakcyjne, które zapewniają dostęp do bankowości internetowej i dokonywanie transakcji przy użyciu kart płatniczych z możliwością wykonania wydruku. Na rynku dostępna jest też duża liczba urządzeń spełniających dedykowane funkcje.

Skanowanie dokumentów przelewów w terminalu

Producenci oferują na przykład modele wyposażone w moduły do telekonferencji i wideokonferencji. W niektórych modelach dostępne są moduły dedykowane do różnych form wpłat monet i banknotów. Można zainstalować urządzenia wyposażone w skanery kodów kreskowych i dokumentów przelewów, czytniki dowodów osobistych czy w dodatkowe ekrany do wyświetlania reklam. Niektóre kioski umożliwiają nawet wymianę walut i rozmienianie banknotów na rolki z bilonem. Wszystkie rodzaje można instalować zarówno w strefach placówek dostępnych przez całą dobę jak i na salach operacyjnych.

Bogate wyposażenie sprawia, że coraz częściej zacierają się różnice pomiędzy kioskami a bankomatami wielofunkcyjnymi, które to często są oparte na tych samych podzespołach.
Taka różnorodność rozwiązań sprawia, że można stworzyć urządzenie realizujące praktycznie dowolną funkcjonalność. Ograniczenia techniczne nie są już problemem.  Dla banku kluczowe staje się opracowanie strategii rozwoju całego kanału samoobsługowego i umiejscowienie w niej kiosków.

 

Jakie funkcje w bankowości mogą spełniać terminale transakcyjne

Duża liczba możliwych modułów sprawia, że banki mogą wykorzystywać kioski na wielu etapach świadczenia usług. Można nawet stwierdzić, że więcej zależy dzisiaj od kreatywności zespołów, które projektują usługi niż od technologii.

Po identyfikacji (np. biometrycznej), terminale umożliwiają klientom wykonywanie przelewów, płacenie za rachunki (np. przez pełne skanowanie dokumentów przelewów) depozyt gotówki, czy zakładanie lokat.

Terminal transakcyjny przyszłości

Kioski i terminale mogą też być integrowane z systemami Digital Signage. Wyposażenie ich w dodatkowe ekrany sprawia, że doskonale sprawdzają się w emisji reklam czy w prezentowaniu informacji o ofercie placówki.

Z tych urządzeń mogą też korzystać osoby, które nie są klientami danego banku. Osoby takie mogą na przykład wykonać presoring przed skorzystaniem z kredytu. Mogą też umawiać się z konsultantem na spotkanie, również w formie wideokonferencji. Bank może pójść jeszcze dalej i przy pomocy kiosków udostępniać darmowy Internet. Może to być element strategii zaangażowania się w życie lokalnych społeczności.

Poniższy film prezentuje w jaki sposób można korzystać w placówce bankowej z bogatej funkcjonalności terminala transakcyjnego.

 

Jakie oprogramowanie obsługuje kioski i terminale

Do prawidłowego funkcjonowania kiosków z dostępem do Internetu konieczne jest stosowanie uniwersalnych „nakładek” na przeglądarki internetowe. Takie oprogramowanie umożliwia konfigurowanie interfejsu dla klienta, blokowanie komunikatów systemowych czy przeglądarek. Bank ma też możliwość ograniczenia dostępności określonych stron WWW. Przykładami takich aplikacji jest oprogramowanie Site Kiosk czy Netkey.

W przypadku terminali o rozbudowanej funkcjonalności konieczne jest zastosowanie aplikacji specjalizowanych. Mogą to być nawet te same platformy, które są używane do obsługi bankomatów czy wpłatomatów. Prawidłowe i bezpieczne działanie urządzeń zależy też od zastosowania systemów do ich monitorowania i zarządzania.

 

Polskie banki powszechnie stosują kioski i terminale

Terminal transakcyjny firmy Sygnity

Duże możliwości dostosowania kiosków do indywidualnych potrzeb i stosunkowo niewielki poziom inwestycji sprawiły, że stały się one bardzo popularne również w polskich bankach. Stosują je m.in. PKO BP, mBank, Multibank, Lukas Bank, Nordea, Bank BPH, Citibank, Alior Bank. Poszczególne banki wykorzystują kioski i terminale w różnej skali i udostępniają przy ich pomocy różny zakres usług. Zdecydowanie przeważa jednak podstawowa funkcjonalność. Instalowane są zarówno w strefie samoobsługowej, dostępnej przez całą dobę, jak i w strefie dysponencko-kasjerskiej.

Początkowo kioski informacyjne i terminale banki stosowały, jako nowinkę techniczną, która miała wyróżniać je na tle konkurencji. Dzisiaj można powiedzieć, że stały się już w wielu bankach standardem w obsłudze klientów. Jednocześnie ta grupa urządzeń nadal ma duży potencjał rozwoju. Jest prawie pewne, że banki będą zwiększać zakres usług udostępniany przez terminale.

 

 

Dodaj komentarz