Wideokonferencje przenoszą bankowość w inny wymiar

Na świecie coraz bardziej popularne stają się usługi świadczone przy użyciu wideokonferencji. Rozwiązania służące do transmisji obrazu i dźwięku to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się technologii. Coraz większa konkurencja sprawia, że rozwiązania te są coraz doskonalsze i znajdują coraz więcej zastosowań. Jednym z najintensywniej rozwijanych obszarów są wideokonferencje w usługach bankowych. Przyjrzyjmy się cechom charakterystycznym systemów telekonferencyjnych obecnie stosowanych w bankowości.

Wideokonferencje w bankowości

Można wyróżnić trzy podstawowe zastosowania wideokonferencji bankowości. Pierwsze to zestawy do wideokonferencji, które są używane w pomieszczeniach placówek do rozmów z personelem znajdującym się w innych lokalizacjach banku. Drugi rodzaj to zestawy do wideokonferencji stosowane w urządzeniach samoobsługowych typu Video Teller Machine (VTM). Kolejne zastosowanie to tzw. wirtualne oddziały, które umożliwiają obsługę klientów poprzez rozmowy audio i wideo oraz kanał czatowy. Obsługę w takim oddziale realizują pracownicy Call Center.

Współczesne systemy wideokonferencyjne często wyposaża się w kilka ekranów, pozwalają na dzielenie się treścią i zapewniają jednocześnie ciągłość transmisji. Uczestnikami konferencji mogą być zarówno osoby użytkujące stacjonarne jak i mobilne urządzenia końcowe. Systemy dysponują skalowalnymi bazami, umożliwiającymi współdziałanie uczestników konferencji oparte na różnych standardach wideo, w tym Session Initiation Protocol (SIP) i H.323.

Klasy rozwiązań przeznaczonych do wideokonferencji

Na rynku dostępne jest kilka klas rozwiązań przeznaczonych do wideokonferencji. Na szczycie listy znajdują się wysokiej jakości systemy klasy high-end dedykowane dla konkretnych pomieszczeń. Systemy takie są dostarczane łącznie z meblami, oświetleniem oraz z zintegrowanym system audio. Stanowią one kompleksowe wyposażenie pokojów konferencyjnych, a koszt ich zakupu może wynosić kilkaset tysięcy złotych.

VidyoinAction_ConfRoom_sm

Zestaw wideokonferencyjny firmy Vidyo

Druga kategoria to modularne zestawy do przeprowadzenia telekonferencji (Modular Room Systems). To najbardziej popularna grupa rozwiązań, która znajduje zastosowanie w większości pomieszczeń wideokonferencyjnych.

Umożliwiają elastyczne rozmieszczanie monitorów i urządzeń peryferyjnych Audio-Wideo dzięki czemu można je dostosować do różnych konfiguracji pomieszczeń. Ta kategoria rozwiązań obejmuje ” soft room endpoints”, gdzie dane video/audio koduje i dekoduje się w dedykowanym oprogramowaniu. W takich zestawach nie stosuje się rozwiązań do nagrywania danych AV.

Personal Video Endpoints to rozwiązania przeznaczone dla indywidualnych uczestników wideokonferencji. Rozwiązania takie mogą stanowić grupę rozwiązań opartych na warstwie cienkiego klienta dedykowanych zarówno dla komputerów stacjonarnych jak i urządzeń przenośnych. Możliwe są też warianty z dedykowanym urządzeniami wideo dostosowanymi do komputerów, które oferują wysoką jakość dźwięku i obrazu.

Kolejną klasę rozwiązań określa się jako Video Infrastructure. Obejmuje ona dedykowane podzespoły sprzętowe lub instancje oprogramowania. Grupa ta umożliwia prowadzenia rozmów między użytkownikami własnej infrastruktury danego dostawcy a także użytkowników innych systemów. System tej klasy obejmuje transkodowanie mediów, jak również sygnalizację łączności w trybie punkt-punkt oraz w trybie wielopunktowym.

Systemy wideokonferencyjne w VTM

VTM firmy Nautilus Hyosung

VTM firmy Nautilius Hyosung

Moduły wideokonferencyjne stosowane w urządzeniach klasy VTM najczęściej składają się z wspierającej rozdzielczość 720p kamery HD , głośnika i mikrofonu. Niektóre modele, jak np. eSpace VTM firmy Huawei, wspierają rozdzielczość 1080p. Moduły posiadają też funkcje udoskonalania obrazu niwelujące opóźnienia w sieci i zwiększające ostrość obrazu.

W trakcie obsługi może być nagrywany zarówno dźwięk jak i obraz. Nagrania mogą być wykorzystane do potwierdzania przebiegu transakcji i sprawdzenia jej w przyszłości. W trakcie operacji systemy umożliwiają też połączenie z ekspertami, którzy mogą pomóc w wyjaśnianiu wątpliwości klienta.

Oddziały wirtualne

Komunikacja z oddziałem wirtualnym może odbywać się z wykorzystaniem komputerów lub urządzeń mobilnych klienta. Konsultanci Call Center mogą wspierać klientów w korzystaniu z usług przez współdzielenie pulpitu. Możliwe jest też przekazywanie połączenia innemu pracownikowi. Połączenie może być wstrzymywane lub resetowane. Większość rozwiązań wyposaża się w mechanizmy autoryzacji operacji zlecanych przez klienta w trakcie konwersacji z konsultantem.

Producenci systemów telekonferencyjnych

Rosnąca popularność rozwiązań do wideokonferencji sprawia, że rośnie też rzesza producentów. W najnowszym raporcie firmy Gartner dotyczącym wideo systemów w 2015 roku uwzględniono 8 dużych firm specjalizujących się w tej technologii. Wśród nich za liderów uznano 3 firmy: Cisco, Polycom i Vidyo. Czym charakteryzują się produkty tych firm?

Cisco – lider rynku wideokonferencji

Cisco pozostaje liderem rynku, posiadając kompleksową ofertą zestawów wideokonferencyjnych oraz usług. Firma kontynuuje działania zmierzające do uzyskania jasnego podziału klas urządzeń, które można stosować zarówno w wirtualnej przestrzeni jak i w różnej wielkości fizycznych pomieszczeniach. Największe rozwiązania korporacyjne mogą obsługiwać 5000 pokoi konferencyjnych, wyposażonych w jeden lub wiele ekranów. W ofercie znajduje się infrastruktura wspierająca wielostronne konferencje przy wykorzystaniu urządzeń lub samego oprogramowania.

Ewolucja portfela produktów, sprawiła, że rozwiązania Cisco obecnie obsługują kodowanie H.265. Daje to większą wydajność, przepustowość i wymaga znacznie mniej miejsca na urządzenia niż poprzednie generacje wieloekranowych systemów. Producent oferuje szeroką gamę urządzeń końcowych z przejrzystą specyfikacją poszczególnych urządzeń. Firma w projektowaniu rozwiązań korzysta z opinii użytkowników. Słabą stroną firmy jest wysoka cena rozwiązań. To sprawia, że klienci dość często wybierają produkty innych firm. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku małych instalacji.

Polycom – wiodąca firma na rynku rozwiązań wideokonferencyjnych

Palycom to drugi dostawca technologii wideokonferencyjnych pod względem wielkości. Firma korzysta z rozbudowanej sieci partnerów sprzedających jej produkty na całym świecie. Poszczególne grupy systemów są stosowane w instalacjach o różnej wielkości. Najbardziej zaawansowany to zestaw RealPresence. Umożliwia on skalowanie treści video do rozdzielczości 1080p60. Szeroka jest też gama urządzeń końcowych: od urządzeń mobilnych po telepresence. Jednak cześć rozwiązań to systemy starszej generacji, trudnych w obsłudze. Z tych względów Polycom stopniowa odświeża produkty. W ofercie firmy brakuje infrastruktury przeznaczonej dla chmur. Mocną stroną jest bliska współpraca z firmą Microsoft, dzięki czemu ponad 40 rozwiązań Palycom jest zintegrowane z oprogramowaniem Lync/Skype for Business.

Vidyo – widekonferencje oparte na oprogramowaniu

Firma Vidyo wśród konkurencji wyróżnia się tym, że stosuje zestawy oparte wyłącznie na oprogramowaniu. To ogranicza konieczność transkodowania i stosowania dedykowanej infrastruktury. A to z kolei eliminuje koszty związane z rozbudową platform. Możliwe jest przeprowadzanie upgradów bez dostawy nowego sprzętu. Klienci mogą korzystać tylko z oprogramowania, które działa na innym sprzęcie, ale mogą też zakupić zestaw oprogramowania i sprzętu Vidyo. Najbardziej zaawansowany zestaw zawiera 6 ekranów o rozdzielczości 1080p60.

Rozwiązania Vidyo w swojej podstawowej warstwie nie wymagają transkodowania, ale mogą współpracować z innymi środowiskami opartymi na standardach AV. Vidyo jest jednym z niewielu dostawców rozwiązań współpracujących z portalem komunikacyjnym Google Hangouts. Produkty Vidyo dostosowane są do przedsiębiorstw o różnej wielkości i mogą być wykorzystywane zarówno do budowy środowisk o dużej skali jak i indywidualnych niewiekich rozwiązań. Producent zapewnia też korzystny model licencjonowania, zwłaszcza w odniesieniu do nowych instalacji.

Wideokonferencje – przyszłość bankowości

Wideokonferencje już na dobre zagościły w bankowości. Sprzyja temu coraz większa popularność kanałów zdalnych, rosnące zróżnicowane i zaawansowanie rozwiązań technologicznych a także niskie koszty obsługi klientów. Dużo wskazuje na to, że jednym z wiodących kierunków rozwoju usług bankowych będą wideokonferencje. Wydaje się, że będzie to z korzyścią zarówno dla banków jak i ich klientów.

W artykule wykorzystano informacje z raportu firmy Gartner o systemach wideo w 2015 roku.

Marzec 2016

Dodaj komentarz