Co zyska Twój bank likwidując okienka kasowe a w zamian tworząc placówki bez barier?

Jeżeli w Twoim banku nadal funkcjonują placówki urządzone wg tradycyjnego wzorca, właśnie nadszedł czas, aby to zmienić. To dobry moment na bank otwarty. Przykłady takich placówek na świecie pokazują, że jest to nowa jakość w świadczeniu usług. Poszczególne koncepcje różnią się oczywiście między sobą, ale każda z nich obrazuje szereg niezaprzeczalnych korzyści jakie daje przebudowanie placówek zgodnie ze wzorcem „banku otwartego”. Poniżej zamieściliśmy kilka ciekawych przykładów z całego świata. Jesteśmy przekonani, że Cię zainteresują.

 

Co należy brać pod uwagę przy przeprojektowaniu placówek

Skuteczne przeprowadzenie całego procesu transformacji placówek będzie wymagać od Ciebie spełnienia kilku warunków. Przede wszystkim konieczne będzie jasne określenie strategicznych celów projektu i szczegółowe planowanie. Nie obędzie się też bez wdrożenia pilotażowego, które jest kluczowe dla dopasowania rozwiązań do specyficznych wymagań danego banku.

Główne cele, jakie są najczęściej stawiane nowym placówkom to: polepszenie jakości obsługi klientów, niskie koszty funkcjonowania oraz zwiększenie wydajności pracy. Aby Twój projekt osiągnął takie wyniki, koniecznie zaangażuj osoby decyzyjne w banku oraz wszystkie departamenty związane z działalnością i funkcjonowaniem placówek. Bez ich udziału w procesie planowania i zarządzania projektem, trudno będzie uzyskać końcowy sukces. Nie obędzie się również bez zbadania potrzeb klientów i uwzględnienia ich oczekiwań.

Zwiększenie liczby interakcji i kontaktów z klientem

Zwiększenie liczby kontaktów i okazji do rozmów personelu z klientami jest dzisiaj kluczowe. To również jedna z głównych przesłanek dlaczego banki decydują się na przebudowie placówek w nowoczesne oddziały banku otwartego. Taki cel możesz i Ty osiągnąć w swoim projekcie.

Jaki cel przyświecał bankowi Kuveyt Tϋrk, kiedy podjął decyzję o gruntownej przebudowie swoich oddziałów? Przede wszystkim zwiększenie liczby klientów w placówkach i większa liczba interakcji. Stało się to możliwe dzięki zastosowania nowoczesnych automatów recyklingowych. Kluczowy był też projekt placówek, którego założeniem było to, aby klienci czuli się w nich miło i swobodnie, czyli „jak u siebie w domu’. Takie założenie powstało po przeprowadzeniu analizy potrzeb klientów, która jednoznacznie wskazywała, że klienci bardziej oczekiwali domowej atmosfery niż „biurowego” wystroju.

Przykład ten pokazuje jak ważne dla powodzenia projektu jest uwzględnienie oczekiwań klientów Twojego banku.

Placówka bankowa Kuveyt Tϋrk w Turcji

 

Dzięki zastosowaniu automatów kasjerskich masz duże możliwości kreacji nowych pomysłów mających bezpośredni wpływ na obsługę klientów. Jedną z koncepcji, jaką możesz zastosować jest projekt banku detalicznego, czyli retail banking. Korzystanie z usług w takiej placówce przypomina zakupy w nowoczesnym sklepie.Klient banku na zakupach – Retail banking

Przykładem retail banking są placówki banku Al Hilal Bank w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Bank ten dostosował swoje produkty i usługi do oczekiwań różnych wydzielonych segmentów klientów (m.in. młodzież, kobiety, klienci zamożni). Dostosowanie to dotyczyło folderów, opakowań na ulotki i dokumenty, kart a także aplikacji zainstalowanych na urządzeniach.

Następnym etapem było dostosowanie stref placówek do potrzeb poszczególnych segmentów w zakresie wyposażenia i wystroju. W placówkach zachowana została otwarta przestrzeń. Pracownicy mają za zadanie nawiązywać kontakt z klientami i kreować klimat przebywania w markecie. Pomocne w tym są produkty bankowe, które mają cechy fizycznych przedmiotów. Dokumenty i ulotki są umieszczane w opakowaniach, które sprawiają wrażenie kupowania fizycznych produktów dedykowanych dla różnych segmentów klientów. Wszystko to przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa wpłat i wypłat dzięki zastosowaniu automatów kasjerskich.

Placówka Al Hilal Bank wyposażona w recyklery

 

Innowacyjna koncepcja obsługi w kawiarni czyli efektywny cross-selling 

Stosując koncepcję banku otwartego, możesz całkowicie zmienić charakter placówki bankowej. Twoje placówki mogą się zmienić w dowolny obiekt handlowy, na przykład w kawiarnię.

Wariant placówek- kawiarni zastosował bank Ixe Banco w Meksyku. Jest to niszowy bank, który wybrał strategię odróżnienia swoich placówek od obowiązującego tam modelu oddziałów budowanych przez instytucje międzynarodowe. Ixe Banco zdecydował się na wariant placówki-kawiarni gdzie klienci oczekują na obsługę w komfortowych warunkach, przy filiżance kawy. W tym samym czasie personel ma okazję, aby nawiązywać kontakty z klientami, określać ich potrzeby oraz skutecznie sprzedawać różnie produkty bankowe i stosować cross-selling.

Taka strategia przyniosła bankowi sukcesy w postaci wielu wyróżnień za jakość usług obsługi i przyczyniła się do znaczącego wzrostu depozytów. Nasuwa się pytanie: dlaczego nie wprowadzić takiego projektu w Polsce? Może nawet w Twoim banku ?

Placówka Ixe Banco

 

Wyższa jakość świadczonych usług = szybsze i pewniejsze operacje

Jakość i szybkość świadczonych usług to oczywiście kluczowe elementy w strategii wszystkich banków. Dzięki zastosowaniu koncepcji banku otwartego wyposażonego w odpowiednie urządzenia również Ty mógłbyś osiągnąć te cele.

Takie też cele postawił sobie bank Itau Unibanco w Brazylii. Dzięki automatom kasjerskim poziom bezpieczeństwa podniósł się na tyle, że bank zrezygnował z bramek wykrywających metale. W oczywisty sposób zwiększyło to komfort obsługi. Znaczenie zwiększyła się również prędkość obsługi transakcji, także tych wysokokwotowych dokonywanych przez firmy. Korzyścią jest też większa pewność transakcji. Klienci zgłaszają o wiele mniej zażaleń dotyczących wykrywania falsyfikatów czy błędnej ilości banknotów w transakcjach. Nastąpiło to dzięki wzrostowi zaufania do operacji wykonywanych przy pomocy urządzeń.

Podsumowując

Dzięki technologii zyskasz wiele korzyści i wariantów projektowych do wyboru. Wszystko zależy teraz od Twojej pomysłowości i kreatywności. Być może stworzysz koncepcję placówki jakiej jeszcze nikt na świecie nie zastosował?

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii BankowychWspiera nas:

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.