Czy już wkrótce wieczorami zamiast w pubach będziemy się bawić w placówkach bankowych?

Jako klient banku zapewne nieraz zadajesz sobie pytanie czy w zamian za zakładane lokaty i spłacane odsetki od kredytów bank wystarczająco o Ciebie dba? Czy robi wszystko, żeby jego oferta była odpowiednio dostosowana do Twoich potrzeb? Ze względu na charakter swoich usług, banki często mogą wydawać się nam bezdusznymi instytucjami. W ostatnich latach, zawansowane technologie sprawiły, że ich wizerunek poprawił się.

Banki stały się bez wątpienia bardziej przyjazne dla swoich klientów. Nie jest to z pewnością jeszcze koniec zmian. Przykłady ze świata pokazują jak daleko banki mogą być zaangażowane w życie lokalnych społeczności. Ich placówki mogą stać się na przykład miejscami wieczornych rozrywek. Czy chcesz dowiedzieć się w jaki sposób nowatorskie placówki bankowe zabiegają o względy klientów? Jeśli tak – zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Jak przez ostatnie lata zmieniały się placówki bankowe ?

Banki od dawna starały się tworzyć klimat prestiżu i „przyjazności” dla klienta. Przełom nastąpił kilkanaście lat temu, kiedy to pojawiły się odpowiednie rozwiązania technologiczne. Banki mogły wówczas rozpocząć proces znoszenia barier, które utrudniały im kontakt z klientem. W konsekwencji dzisiaj, kiedy odwiedzasz nowoczesne placówki, nie zobaczysz w nich topornych boksów kasjerskich.

Będąc w placówce możesz mieć wrażenie, że przebywasz w biurze, w którym przyjmowani są interesanci. Dodatkowo, bankomaty, terminale informacyjne i inne urządzenia samoobsługowe dają klientom możliwość samodzielnego korzystania z usług o dowolnej porze dnia i nocy. Bez wątpienia – teraz łatwiej i przyjemniej korzysta się z usług w placówce.

Ciągłe dążenia banków do uatrakcyjniania usług

Banki podlegają takim samym prawom rynku jak inne firmy i osiągnięcie sukcesu wymaga od nich ciągłego rozwoju. Nie ustają więc w poszukiwaniu nowych sposobów zachęcających do korzystania z placówek, Od kilku lat banki na świecie wdrażają nowe pomysły, które mają uatrakcyjnić i wyróżnić ich placówki „bez barier”, dając przy okazji klientom wiele korzyści.

Chcą żeby klienci w trakcie korzystania z usług finansowych mogli też załatwić inne sprawy lub po prostu miło spędzić czas. Dlatego budowane są placówki z kawiarnią (np. Ixe Banco, ING) czy oddziały tworzące domową atmosferę jak np. Kuveyt Tϋrk. Niektóre banki idą jeszcze dalej i serwują swoim klientom nawet piwo w „oddziałowym pubie”.

Bardzo ciekawe propozycje dla swoich i nie tylko swoich klientów ma też placówka Q110 Deutsche Banku. Będąc w Berlinie możesz ją odwiedzić i na przykład kupić markowe towary w butikach, które zlokalizowane są na jej terenie.

Butiki w placówce Q110 Deutsche Banku

Jednym z najciekawszych, być może przełomowych pomysłów wdrażanym już teraz w życie, jest idea placówki, jako instytucji zaangażowanej w życie lokalnej społeczności. Poniższe przykłady z innych krajów pokazują, że korzyści takiej koncepcji mogą być obopólne. Miejmy nadzieję, że już niedługo również banki w Polsce zaproponują swoim klientom podobne rozwiązania.

Jak placówka bankowa może Tobie pomagać w codziennych sprawach ?

Zapewne nieraz miałeś wrażenie, że w Twojej dzielnicy czy miejscowości brakuje wydarzeń kulturalnych, miejsc gdzie można się spotkać i w miłej atmosferze spędzić czas. Być może brakuje też kogoś, kto wesprze lokalne inicjatywy. Może trudno jest w to uwierzyć, ale takie funkcje mogą spełniać również placówki bankowe.

Przykłady ze świata pokazują, że placówki mogą wiele zyskać angażując się w lokalne sprawy lub organizując specjalne wydarzenia. Pozwala im to budować trwałe relacje i zdobywać lojalność klientów. Ale zyskują również ich klienci. Szczególnie, jeśli mieszkają w małym mieście, uboższej dzielnicy aglomeracji czy na wsi.

Ciekawym przykładem takiej aktywności są placówki Amplify Credit Union w USA. Klienci przyjmowani są w placówkach między godziną 9 a 17. W godzinach 6:00 – 8:30 oddział pełni role kawiarni dla ludzi biznesu. Wieczorami po zakończeniu obsługi klientów stają się centrum kulturalnym, z którego korzystają mieszkańcy. W placówkach organizowane są na przykład koncerty muzyczne, czy spotkania mieszkańców. W weekendy organizowane były nawet mistrzostwa „XBox World Gaming”.

Placówka Amplify Credit Union w USA

Placówka Amplify Credit Union w czasie wieczornego koncertu

Placówka Amplify Credit Union w czasie wieczornego koncertu

 

Coraz więcej placówek bankowych udostępnia swoje pomieszczenia w celu organizacji spotkań lokalnych przedsiębiorców lub innych ważnych klientów. Klientom udostępniane są wówczas w placówce pomieszczenia przystosowane do prowadzenia spotkań biznesowych i konferencji przy użyciu technologii internetowych. Z takich możliwości mógłbyś korzystać już dzisiaj na przykład w placówkach Barclays czy Lloyds.

Videokonferencja dla klientów Amplify Credit Union

W wielu bankach na świecie mógłbyś skorzystać także z darmowego wifi czy internetu udostępnianego przez terminale samoobsługowe. Już tych kilka przykładów pokazuje jak wiele może być powodów, dla których warto odwiedzić taką placówkę bankową, także poza tradycyjnymi godzinami obsługi klientów. Zastosowanie nowoczesnych technologii sprawia, że takie odwiedziny są bezpieczne zarówno dla gości jak i dla wyposażenia oddziału.

Spotkanie mieszkańców w placówce Umpqua Bank

Placówki mogą również angażować się w akcje charytatywne czy wspieranie lokalnych inicjatyw lub inwestycji. Ważne jest, aby „wsłuchiwały” się w otoczenie i angażowały się w rozwiązywanie lokalnych problemów, które mogą również dotyczyć Ciebie. Takie działania mogą sprawić, że dana placówka przestanie być jedną z wielu w mieście. Może być postrzegana, jako instytucja zaangażowana w miejscowe sprawy, której zależy na dobru ogółu. Zaufanie do takiej placówki może zdecydowanie wzrosnąć. Dla wielu mieszkańców dzielnicy czy miasta, może to być decydujący argument za związaniem swojej przyszłości właśnie z tym a nie z innym bankiem.

Podsumowując

Powyższe przykłady nie wyczerpują oczywiście wszystkich sposobów, w jaki placówka bankowa może angażować się w lokalne życie społeczne. Bez wątpienia jest wiele innych możliwych aktywności, które zależą też od specyfiki danej miejscowości.

Najważniejsze w tej chwili jest jednak pytanie: czy skoro na świecie banki mogą prowadzić taką działalność to czy nie mogłyby tego robić także w Polsce? Może nadszedł już czas, żebyś przy najbliższej okazji zasugerował pracownikom Twojej placówki, że angażowanie się w życie mieszkańców może być dla nich marketingowym strzałem w dziesiątkę? Zyskają na tym wszyscy.

2011

 

Linki do artykułów o najnowszych trendach w placówkach bankowych:

Najnowsze trendy w wyposażaniu placówek bankowych wg laboratorium Accenture

Czy nadchodzi koniec ery placówek bankowych?

Jak automatyzować obsługę w oddziałach w przyszłości?

Nowa placówka Citi Handlowy potwierdza światowe trendy w bankowości

Właśnie powstaje w Polsce nowy standard placówek bankowych

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii BankowychWspiera nas:

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.