Placówki, które dzisiaj wyznaczają kierunki rozwoju światowej bankowości, czyli jak oni to robią (część I)

Banki na całym świecie testują rozwiązania, które w najbliższych latach mogą mieć decydujący wpływ na rozwój placówek bankowych. Propozycje kilku banków wiodą prym w tym względzie i najbardziej poruszają wyobraźnie bankowców. Ale nie tylko ich. Również klientów oddziałów bankowych, którzy już niedługo mogą powszechnie korzystać z takich standardów usług. Przedstawiamy najważniejsze przykłady.

 

Umpqua Bank

Umpqua to amerykański bank, który od wielu lat kontynuuje projekt dotyczący nowatorskiej obsługi w placówkach bankowych. W 2007 roku bank otworzył w Portland oddział, który nazwał Innovation Lab. Celem tej placówki jest testowanie w praktyce nowych koncepcji usług bankowych oraz nowatorskich technologii uzyskanych dzięki zaangażowaniu partnerów technologicznych banku. Placówka Innovation Lab ma powierzchnię ok. 340 metrów. Wnioski z funkcjonowania placówki testowej bank przekłada na funkcjonowanie i rozwój sieci oddziałów.

Cel, jaki założyli sobie projektanci placówki to dążenie do tego, żeby ludzie przychodzili tam spędzać wolny czas, a nie tylko załatwiać sprawy finansowe. Po cóż by tam mieli zaglądać w wolnym czasie? Otóż jest tam przyjemnie, kolorowo i interesująco. Do tego stopnia, że niektórzy klienci porównują nawet wrażenia z tej placówki do wizyty w Disneyland.

Klienci placówki mają dostęp do informacji o ofercie Banku poprzez dotykowe terminale informacyjne. Ponadto w placówce odwiedzić mogą kawiarenkę internetową i bezpłatnie skorzystać z Internetu. Pod dużym wrażeniem są osoby, które korzystają z interaktywnej tablicy informacyjnej, na której zamieszczane są np. wiadomości o charakterze miejsko-urzędowym czy informacje związane z ofertami pracy. Innowacyjnym pomysłem jest także lokalna strona internetowa, która zachęca przedsiębiorców do wymiany doświadczeń.

Placówka Umpqua Bank (tzw Discovery Wall)

Placówki są duże, bardzo estetyczne, dobrze oświetlone i przede wszystkim dają klientom całkowitą swobodę ruchu. Duży nacisk położona na zapewnienie bezpieczeństwa obsługi co zapewniają m.in. automaty kasjerskie.

Barclays

Nowa placówka Barclays stworzona została w myśl reguły 4 x „C”- Customer, Colleague, Community, Company, czyli Klient, Współpracownicy, Społeczeństwo, Firma.

Przy projektowaniu nowych placówek szczególny nacisk położono na nowoczesny, przyciągający wzrok design. Intensywna kolorystyka wnętrz pozostawia ogromne wrażenie na klientach jeszcze długo po wizycie w placówce. Pomieszczenia przyciągają urokiem, a prowadzone badania wykazują, że pracownicy z przyjemnością spędzają tam czas, nawet podczas przerw.

Nowe oblicze Barclays’a to przede wszystkim przestrzeń, dużo światła i swoboda ruchu w placówkach. Klient odwiedzając tę placówkę czuje się swobodnie, nie jest ograniczany barierkami czy kolejkami do stanowisk obsługi.

Nasuwa się pytanie, dlaczego i skąd te zmiany? Barclays postanowił wykorzystać najnowsze rozwiązania technologiczne i zautomatyzować obsługę klienta. W placówce ustawiono wiele automatów, które pełnią rolę informacyjną o ofercie Banku jak również pozwalają klientom samodzielnie wykonywać niektóre operacje bankowe.

Placówka Barclays w Luton przed przebudową

 

Placówka Barclays w Luton po przebudowie

Obok bycia nowoczesnym, Bank pozostaje w symbiozie z lokalną społecznością uczestnicząc w wydarzeniach kulturalnych czy udzielając się charytatywnie.

Przechodząc ulicami Luton czy Brighton nie sposób nie zauważyć placówek Barclays. Wyróżniają się spośród wielu innych banków bardzo charakterystyczną i intensywną kolorystyką logo marki Barclays. Dodatkowo odsłonięto wnętrze placówek, wykorzystując ogromne szyby. Na szybach nie ma przyklejonych plakatów reklamujących usługi jak ma to miejsce w większości tradycyjnych placówek, również w Polsce. Zamysłem Barclays’a było wzbudzić ciekawość wśród przechodniów, która ich przyprowadzi do oddziału

Flagowa placówka Barclays Piccaddily

Poprzez zmiany wizerunku placówek oraz udostępnienie klientom nowości technologicznych Barklays zajmuje pierwsze miejsce pod względem zadowolenia i satysfakcji klientów wśród banków w Wielkiej Brytanii.

Deutsche Bank

Placówka o nazwie Q110 została utworzona w 2005 roku w Berlinie przez Deutsche Bank jako pole doświadczalne dla rozwiązań placówek przyszłości. W placówce wprowadzane wiele nowych pomysłów związanych ze stylem życia, wydarzeń kulturalnych (eventów), stref  dla dzieci, otwartych przestrzeni przeznaczonych do zapewnienia do odpoczynku i relaksu klientów i przechodniów. Wkrótce przedstawimy szczegóły tego projektu.

2011

KOMENTARZE

  1. marek pisze:

    Ciekawe te przemiany (np. Barclays). W banku musi być przyjaźnie – z tym się zgadzam w 100%

Dodaj komentarz

 

  • Co to za portal?

  • TALEMAX - Przyszłość Technologii BankowychWspiera nas:

    Chcesz wiedzieć więcej?
    Zapisz się na newsletter

    Będziesz otrzymywał nie tylko informacje o wpisach, ale również dodatkowe, niepublikowane na portalu materiały. Sam zdecyduj czy podać swój mail prywatny czy służbowy. Portal Automatyka Bankowa użyje go jedynie w celu wysyłania raz w miesiącu newslettera z informacjami o nowych wpisach i materiałach. Nie wysyłamy żadnych innych maili.